×

Ми використовуємо файли cookie, щоб зробити LingQ кращим. Відвідавши сайт, Ви погоджуєтесь з нашими cookie policy.


image

Yle Uutiset selkosuomeksi, 22.1.2020 Keskiviikko - Yle Uutiset selkosuomeksi

22.1.2020 Keskiviikko - Yle Uutiset selkosuomeksi

Kunniaväkivalta

Poliisi on kertonut tietoja kunniaväkivallasta Helsingissä. Helsingin poliisi tutki viime vuonna yli 30 tapausta, jotka liittyivät kunniaväkivaltaan. Usein kysymyksessä oli pahoinpitely, eli tekijä esimerkiksi löi uhria niin, että uhri loukkaantui. Kunniaväkivaltaa tehtiin tavallisesti vaimolle tai tyttärelle. Usein väkivaltaa oli maahanmuuttajien perheissä. Rikoksen tekijät ajattelivat, että he puolustavat perheen kunniaa. Suomessa pahoinpitely on aina rikos. Usein uhri ei kuitenkaan uskalla puhua asiasta. Siksi kaikki tapaukset eivät tule poliisin tietoon. Koronavirus Kiinassa leviää uusi sairaus. Sairauden aiheuttaja on uudenlainen koronavirus. Se aiheuttaa samanlaisia oireita kuin keuhkokuume. Kiinassa jo melkein 500 ihmistä on saanut viruksen, ja melkein 20 ihmistä on kuollut. Sairaustapauksia on ollut eniten Wuhanin kaupungissa. Kiinan viranomaiset sanovat, että ihmisten ei ole nyt hyvä matkustaa Wuhaniin. Pikkulasten vanhemmat Suomessa pikkulasten vanhemmat ovat tyytyväisiä elämään. Tieto on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimuksesta. Tutkimuksessa pikkulasten vanhempia olivat aikuiset, joilla oli ainakin 1 alle 7-vuotias lapsi. Melkein 90 prosenttia pikkulasten vanhemmista kokee, että heillä on hyvä elämä. Lapset tuovat elämään sisältöä. Pikkulasten vanhemmat myös elävät terveellisemmin kuin muut samanikäiset aikuiset. He katsovat vähemmän televisiota ja juovat vähemmän alkoholia kuin muut aikuiset. Yhdessä asiassa pikkulasten vanhemmilla menee huonommin kuin muilla. He nukkuvat vähemmän. Sotaveteraanit Suurin osa Suomen sotaveteraaneista on nyt naisia. Sotaveteraanit palvelivat Suomen armeijaa toisessa maailmansodassa. Toinen maailmansota loppui 75 vuotta sitten. Sodassa miehet olivat sotilaita, naiset olivat esimerkiksi hoitajia ja keittäjiä. Monet naiset tekivät sodassa tärkeää työtä vaarallisissa oloissa. Sotaveteraaneja elää vielä melkein 8000. He ovat jo yli 90-vuotiaita. Vähän yli puolet sotaveteraaneista on nyt naisia. Syy on se, että naiset elävät usein pitempään kuin miehet.


22.1.2020 Keskiviikko - Yle Uutiset selkosuomeksi 22.1.2020 Wednesday - Yle News in English

Kunniaväkivalta عنف الشرف Honour-based violence

Poliisi on kertonut tietoja kunniaväkivallasta Helsingissä. Helsingin poliisi tutki viime vuonna yli 30 tapausta, jotka liittyivät kunniaväkivaltaan. Last year, Helsinki police investigated more than 30 cases of honour-related violence. Usein kysymyksessä oli pahoinpitely, eli tekijä esimerkiksi löi uhria niin, että uhri loukkaantui. في كثير من الأحيان كان الاعتداء ، أي أن الجاني ، على سبيل المثال ، يضرب الضحية حتى يصاب الضحية. Frequently there was assault, ie the perpetrator hit the victim so that the victim was injured. Kunniaväkivaltaa tehtiin tavallisesti vaimolle tai tyttärelle. وعادة ما يُرتكب عنف الشرف ضد الزوجة أو الابنة. Honour violence was usually inflicted on a wife or daughter. Usein väkivaltaa oli maahanmuuttajien perheissä. غالبًا ما كان هناك عنف في عائلات المهاجرين. Rikoksen tekijät ajattelivat, että he puolustavat perheen kunniaa. ظن مرتكبو الجريمة أنهم كانوا يدافعون عن شرف العائلة. The perpetrators thought they were defending the honour of the family. Suomessa pahoinpitely on aina rikos. In Finland, assault is always a crime. Usein uhri ei kuitenkaan uskalla puhua asiasta. Siksi kaikki tapaukset eivät tule poliisin tietoon. لذلك ، لا يتم لفت انتباه الشرطة إلى جميع الحالات. Koronavirus Kiinassa leviää uusi sairaus. فيروس كورونا هو مرض جديد ينتشر في الصين. Sairauden aiheuttaja on uudenlainen koronavirus. هذا المرض ناجم عن نوع جديد من فيروس كورونا. Se aiheuttaa samanlaisia oireita kuin keuhkokuume. Kiinassa jo melkein 500 ihmistä on saanut viruksen, ja melkein 20 ihmistä on kuollut. في الصين ، أصيب بالفعل ما يقرب من 500 شخص بالفيروس ، وتوفي ما يقرب من 20 شخصًا. Sairaustapauksia on ollut eniten Wuhanin kaupungissa. Kiinan viranomaiset sanovat, että ihmisten ei ole nyt hyvä matkustaa Wuhaniin. Chinese authorities say it is not good for people to travel to Wuhan now. Pikkulasten vanhemmat آباء الأطفال الصغار Suomessa pikkulasten vanhemmat ovat tyytyväisiä elämään. في فنلندا ، آباء الأطفال الصغار راضون عن الحياة. In Finland, parents of young children are happy with life. Tieto on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimuksesta. The data is from a survey by the National Institute for Health and Welfare. Tutkimuksessa pikkulasten vanhempia olivat aikuiset, joilla oli ainakin 1 alle 7-vuotias lapsi. In the survey, parents of young children were adults with at least 1 child under 7 years old. Melkein 90 prosenttia pikkulasten vanhemmista kokee, että heillä on hyvä elämä. Almost 90 percent of parents of young children feel they have a good life. Lapset tuovat elämään sisältöä. Children bring meaning to life. Pikkulasten vanhemmat myös elävät terveellisemmin kuin muut samanikäiset aikuiset. Parents of young children also live healthier than other adults of the same age. He katsovat vähemmän televisiota ja juovat vähemmän alkoholia kuin muut aikuiset. Yhdessä asiassa pikkulasten vanhemmilla menee huonommin kuin muilla. In one respect, parents of young children are worse off than others. He nukkuvat vähemmän. They sleep less. Sotaveteraanit Suurin osa Suomen sotaveteraaneista on nyt naisia. قدامى المحاربين معظم قدامى المحاربين الفنلنديين الآن من النساء. War veterans Most of Finland's war veterans are now women. Sotaveteraanit palvelivat Suomen armeijaa toisessa maailmansodassa. The war veterans served the Finnish army during World War II. Toinen maailmansota loppui 75 vuotta sitten. Sodassa miehet olivat sotilaita, naiset olivat esimerkiksi hoitajia ja keittäjiä. Monet naiset tekivät sodassa tärkeää työtä vaarallisissa oloissa. Sotaveteraaneja elää vielä melkein 8000. There are still almost 8,000 war veterans alive. He ovat jo yli 90-vuotiaita. They are over 90 years old. Vähän yli puolet sotaveteraaneista on nyt naisia. Syy on se, että naiset elävät usein pitempään kuin miehet. The reason is that women often live longer than men.