×

Mes naudojame slapukus, kad padėtume pagerinti LingQ. Apsilankę avetainėje Jūs sutinkate su mūsų slapukų politika.

Selkouutiset 05.2023, Radio Selkouutiset lauantai 6.5.2023 – Text to read

Selkouutiset 05.2023, Radio Selkouutiset lauantai 6.5.2023

Tarpinis 1 Suomių lesson to practice reading

Pradėkite mokytis šios pamokos dabar

Radio Selkouutiset lauantai 6.5.2023

Charles III

Britanniassa Charles III on kruunattu kuninkaaksi. Charles sai pyhän Edvardin kruunun Westminster Abbey -kirkossa Lontoossa. Kruunun laittoi Charlesin päähän Canterburyn arkkipiispa Justin Welby.

Kruunajaisissa oli noin 2000 vierasta. Paikalla olivat myös presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio. Presidentti Niinistö kertoo Twitterissä, että hän onnitteli kuningas Charlesia ja kuningatarpuoliso Camillaa Suomen puolesta.

Kruunajaisten jälkeen kuningas Charles matkusti kultaisissa hevosvaunuissa Buckinhamin palatsiin. Siellä kuningas tervehti ihmisiä palatsin parvekkeelta.

Lontoon kaduilla oli paljon ihmisiä katsomassa kuninkaan juhlakulkuetta. Poliisi pidätti joitakin ihmisiä, jotka osoittivat mieltä kruunajaisia ja monarkiaa vastaan. Juhla jatkuu Britanniassa vielä huomenna sunnuntaina.

Vihreiden puheenjohtajakisa

Vihreiden puheenjohtajakisaan on ilmoittautunut vasta 2 ehdokasta. Vihreiden puheenjohtajaksi haluavat kansanedustajat Saara Hyrkkö Uudeltamaalta ja Sofia Virta Varsinais-Suomesta.

Vihreiden puheenjohtajakisan ehdokkaaksi pitää ilmoitautua viimeistään ensi maanantaina.

Vihreiden puheenjohtaja vaihtuu, koska Maria Ohisalo ei jatka tehtävässä. Vihreät valitsee uuden puheenjohtajan Seinäjoella kesäkuussa.

Anna-Maja Henriksson

RKP:n puheenjohtaja Anna-Maja Henriksson haluaa jatkaa puolueen johdossa. Henriksson kertoo, että hän lähtee ehdolle uudelle kaudelle.

RKP:n seuraava puoluekokous on kesäkuussa Tampereella.

Henriksson on johtanut RKP:tä vuodesta 2016 lähtien.

Tornien taisto

Lauantaina bongattiin eli tunnistettiin kilpaa lintuja. Tornien taisto -kilpailussa lintutornit kilpailivat siitä, missä tornissa ihmiset tunnistavat eniten eri lintulajeja.

Leikkimielisen kilpailun tarkoitus on, että ihmiset innostuvat lintuharrastuksesta.

Sää

Sää lämpenee. Sää on seuraavina päivinä myös poutainen.

Sunnuntaina lämpötila on yli 10 astetta Oulun eteläpuolella. Maanantaina lämmintä on yli 10 astetta myös Lapissa.

Myöhemmin ensi viikolla lämpötila nousee jo yli 15 asteeseen Etelä-Suomessa ja Keski-Suomessa.

Päivän kysymykset

- Kuka kruunattiin kuninkaaksi?

- Missä kuningas kruunattiin?

- Montako ehdokasta on vihreiden puheenjohtajakisassa?

- Missä vihreät valitsee puheenjohtajan?

- Kuka haluaa jatkaa RKP:n puheenjohtajana?

- Mitä lauantaina bongattiin?

- Sataako lähipäivinä paljon vettä?

- Mikä on korkein lämpötila, joka mainitaan?

Learn languages from TV shows, movies, news, articles and more! Try LingQ for FREE