×

Usamos cookies para ayudar a mejorar LingQ. Al visitar este sitio, aceptas nuestras politicas de cookie.

Selkouutiset 05.2023, Radio Selkouutiset keskiviikko 03.0... – Text to read

Selkouutiset 05.2023, Radio Selkouutiset keskiviikko 03.05.2023

Intermedio 1 de finlandés lesson to practice reading

Comienza a aprender esta lección ya

Radio Selkouutiset keskiviikko 03.05.2023

Zelenskyi Suomessa

Ukrainan presidentti Volodymir Zelenskyi on vieraillut Helsingissä. Zelenskyi keskusteli presidentti Sauli Niinistön kanssa. Zelenskyi sanoi vierailun syyksi sen, että Suomi ja Ukraina ovat kumppaneita. Presidentti Sauli Niinistö kertoi, että Suomi jatkaa Ukrainan tukemista.

Zelenskyi sanoi tiedotustilaisuudessa, että tämä vuosi on ratkaiseva sodan kannalta. Kyseessä on 4. kerta, kun presidentti Zelenskyi poistuu Ukrainasta sen jälkeen, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan. Hyökkäys alkoi viime vuoden helmikuussa.

Zelenskyi tapasi myös Pohjoismaiden pääministerit, jotka vierailevat Helsingissä Pohjoismaiden ja Ukrainan huippukokouksessa. Aiheena oli muun muassa apu Ukrainalle.

Presidentin vierailusta ei kerrottu julkisuuteen etukäteen.

Niinistö ja Zelenskyi tapasivat viimeksi tammikuussa Ukrainassa.

Lehdistönvapaus

Suomi on edelleen lehdistönvapauden kärkimaiden joukossa. Toimittajat ilman rajoja -järjestö on julkaissut taas uuden vertailun.

Suomi ei ole enää kolmen kärjessä vaan viides. Ensimmäisellä sijalla on nyt Norja, toinen on Irlanti, kolmas Tanska ja neljäs Ruotsi.

Suomi oli vielä pari vuotta sitten vertailussa toisena.

Huonoin lehdistönvapaus on Pohjois-Koreassa, Kiinassa, Vietnamissa ja Iranissa. Venäjä on sijalla 164.

Nokia

Tietoliikennealan yhtiö Nokia aloittaa muutosneuvottelut. Ne voivat johtaa yli 200 työpaikan vähenemiseen Suomessa.

Suunnitelmat koskevat kaikkia Nokian toimipaikkoja Suomessa mutta eivät esimerkiksi Oulun-tehdasta.

Nokia työllistää Suomessa noin 7000 henkilöä Espoossa, Oulussa ja Tampereella.

Maaliskuussa 2021 Nokia arvioi, että maailmanlaajuisesti noin 5 000 - 10 000 työpaikkaa voi loppua. Tarkat luvut riippuvat markkinoiden kehityksestä.

Veroilmoitukset

Veroilmoituksen jättöpäivät ovat pian. Yli 5 miljoonan suomalaisen määräpäivä on toukokuussa.

Määräpäivään mennessä ilmoitukseen on voi tehdä täydennyksiä. Ne koskevat viime vuoden verotusta.

Palkansaajien ensimmäinen määräpäivä on ensi tiistai 9. toukokuuta. Seuraavat määräpäivät ovat 16. ja 23. toukokuuta.

Oman veroilmoituksen määräpäivä on OmaVero-palvelussa ja veroilmoituksessa. Jos verotukseen ei ole lisättävää, ei tarvitse tehdä mitään.

Sää

Sää on koleaa, ja paikoin tulee räntä- tai lumikuuroja. Lämpötila on pääosin 2 - 7 astetta, pohjoisessa on kylmempää.

Päivän kysymykset

- Kuka on Volodymir Zelenskyi?

- Minkä hän sanoi vierailun syyksi?

- Mitä hän sanoi sodasta?

- Mitä Ukrainassa tapahtui helmikuussa 2022?

- Kuka mittaa lehdistönvapautta joka vuosi?

- Monesko Suomi oli?

- Missä maassa lehdistönvapaus on kaikkein huonoin?

- Missä Suomen kaupungeissa Nokialla on toimipaikkoja?

Learn languages from TV shows, movies, news, articles and more! Try LingQ for FREE