×

Nós usamos os cookies para ajudar a melhorar o LingQ. Ao visitar o site, você concorda com a nossa política de cookies.


image

Selkouutiset 05.2023, Radio Selkouutiset sunnuntai 14.5.2023

Radio Selkouutiset sunnuntai 14.5.2023

Euroviisut

Suomi on tullut toiseksi Euroviisujen laulukilpailussa. Kilpailun voittaja on Ruotsi.

Suomen ja Ruotsin kilpailu voitosta oli tiukka. Molemmat maat saivat yli 500 pistettä, mutta Ruotsi noin 50 pistettä enemmän kuin Suomi.

Euroviisujen finaalissa kilpailijat saivat pisteitä eri maiden ammattilaisraadeilta ja yleisöltä. Ruotsin edustaja Loreen sai eniten ääniä ammattilaisraadeilta, mutta Suomen edustaja Käärijä sai eniten ääniä yleisöltä.

18 maata antoi Suomelle parhaat yleisöpisteet eli 12 pistettä. Ruotsi ei saanut yhdeltäkään maalta 12 yleisöpistettä.

Ruotsi kuitenkin voitti kilpailun, kun ammattilaisraatien ja yleisön pisteet laskettiin yhteen. Siksi Suomen Käärijä oli finaalin jälkeen pettynyt.

Onnitteluja Käärijälle

Käärijän toinen sija Euroviisujen laulukilpailussa on hyvä saavutus. Suomi on onnistunut Euroviisuissa paremmin vain kerran, kun Lordi voitti Euroviisut vuonna 2006.

Siksi Käärijä on saanut paljon onnitteluja myös Suomen poliittisilta johtajilta. Myös presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio ovat onnitelleet Käärijää.

Käärijän kotikaupunki Vantaa onnittelee Käärijää seinämaalauksella. Käärijästä tehdään Vantaalle iso seinämaalaus eli muraali. Käärijä on jo osa Euroviisujen historiaa.

Äitienpäivä

Sunnuntaina on vietetty äitienpäivää. Äitienpäivää on vietetty perheissä ja virallisissa juhlissa.

Valtakunnallinen äitienpäiväjuhla järjestettiin Helsingissä. Presidentti Sauli Niinistö jakoi juhlassa kunniamerkit 39 äidille.

Presidentti palkitsi erilaisia äitejä. Joukossa on esimerkiksi yksinhuoltajia ja adoptioäitejä sekä erityislasten äitejä eri puolilta Suomea.

Presidentti antoi kunniamerkin esimerkiksi 81-vuotiaalle Kyllikki Tanhualle.

Tanhua on äiti ja isoäiti. Hän on ollut myös anopin ja sairaan aviomiehen omaishoitaja.

Työssä Tanhua oli alakoulun siivooja ja turvallinen aikuinen monelle koulun oppilaalle. Nykyään Tanhua on mukana oman kotikunnan Ivalon vanhusneuvostossa.

Kyllikki Tanhuan haastattelun voi lukea osoitteessa yle.fi.

Sää

Aurinkoinen ja lämmin sää jatkuu maanantaina suuressa osassa maata. Lämpötila on noin 20 astetta. Idässä voi sataa vettä.

Maanantain jälkeen sää muuttuu sateiseksi. Sateita tulee lännestä ja etelästä. Sateessa sää myös kylmenee.

Päivän kysymykset

- Mitkä olivat Euroviisujen 2 parasta maata?

- Oliko kilpailu voitosta tiukka?

- Kuka oli yleisön mielestä paras?

- Ketkä ovat onnitelleet Käärijää?

- Mitä Vantaalla on päätetty tehdä?

- Mitä tarkoittaa, että presidentti palkitsi erilaisia äitejä?

- Miksi Kyllikki Tanhua sai kunniamerkin?

- Jatkuuko aurinkoinen sää?

Radio Selkouutiset sunnuntai 14.5.2023 Radio Clear News Sunday 14.5.2023

**Euroviisut**

Suomi on tullut toiseksi Euroviisujen laulukilpailussa. Kilpailun voittaja on Ruotsi.

Suomen ja Ruotsin kilpailu voitosta oli tiukka. Molemmat maat saivat yli 500 pistettä, mutta Ruotsi noin 50 pistettä enemmän kuin Suomi.

Euroviisujen finaalissa kilpailijat saivat pisteitä eri maiden ammattilaisraadeilta ja yleisöltä. Ruotsin edustaja Loreen sai eniten ääniä ammattilaisraadeilta, mutta Suomen edustaja Käärijä sai eniten ääniä yleisöltä.

18 maata antoi Suomelle parhaat yleisöpisteet eli 12 pistettä. Ruotsi ei saanut yhdeltäkään maalta 12 yleisöpistettä.

Ruotsi kuitenkin voitti kilpailun, kun ammattilaisraatien ja yleisön pisteet laskettiin yhteen. Siksi Suomen Käärijä oli finaalin jälkeen pettynyt.

**Onnitteluja Käärijälle**

Käärijän toinen sija Euroviisujen laulukilpailussa on hyvä saavutus. Suomi on onnistunut Euroviisuissa paremmin vain kerran, kun Lordi voitti Euroviisut vuonna 2006.

Siksi Käärijä on saanut paljon onnitteluja myös Suomen poliittisilta johtajilta. Myös presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio ovat onnitelleet Käärijää.

Käärijän kotikaupunki Vantaa onnittelee Käärijää seinämaalauksella. Käärijästä tehdään Vantaalle iso seinämaalaus eli muraali. Käärijä on jo osa Euroviisujen historiaa.

**Äitienpäivä**

Sunnuntaina on vietetty äitienpäivää. Äitienpäivää on vietetty perheissä ja virallisissa juhlissa.

Valtakunnallinen äitienpäiväjuhla järjestettiin Helsingissä. Presidentti Sauli Niinistö jakoi juhlassa kunniamerkit 39 äidille.

Presidentti palkitsi erilaisia äitejä. Joukossa on esimerkiksi yksinhuoltajia ja adoptioäitejä sekä erityislasten äitejä eri puolilta Suomea.

Presidentti antoi kunniamerkin esimerkiksi 81-vuotiaalle Kyllikki Tanhualle.

Tanhua on äiti ja isoäiti. Hän on ollut myös anopin ja sairaan aviomiehen omaishoitaja.

Työssä Tanhua oli alakoulun siivooja ja turvallinen aikuinen monelle koulun oppilaalle. Nykyään Tanhua on mukana oman kotikunnan Ivalon vanhusneuvostossa.

Kyllikki Tanhuan haastattelun voi lukea osoitteessa yle.fi.

**Sää**

Aurinkoinen ja lämmin sää jatkuu maanantaina suuressa osassa maata. Lämpötila on noin 20 astetta. Idässä voi sataa vettä.

Maanantain jälkeen sää muuttuu sateiseksi. Sateita tulee lännestä ja etelästä. Sateessa sää myös kylmenee.

**Päivän kysymykset**

- Mitkä olivat Euroviisujen 2 parasta maata?

- Oliko kilpailu voitosta tiukka?

- Kuka oli yleisön mielestä paras?

- Ketkä ovat onnitelleet Käärijää?

- Mitä Vantaalla on päätetty tehdä?

- Mitä tarkoittaa, että presidentti palkitsi erilaisia äitejä?

- Miksi Kyllikki Tanhua sai kunniamerkin?

- Jatkuuko aurinkoinen sää?