×

我们使用 cookie 帮助改善 LingQ。通过浏览本网站,表示你同意我们的 cookie 政策.

Selkouutiset 05.2023, Radio Selkouutiset torstai 4.5.2023 – 阅读文本

Selkouutiset 05.2023, Radio Selkouutiset torstai 4.5.2023

中级1 芬兰语 课程,练习阅读

现在开始学习这个课程

Radio Selkouutiset torstai 4.5.2023

Korot

Euroopan keskuspankki eli EKP nostaa korkoja. EKP kertoi torstaina, että se nostaa ohjauskorkoja 0,25 prosenttiyksikköä.

Korkojen avulla EKP taistelee inflaatiota eli hintojen nousua vastaan. EKP on nostanut korkoja jo viime kesästä lähtien.

EKP:n korkopäätös vaikuttaa myös monien asuntolainojen korkoihin. Monen kodin menot kasvavat, kun asuntolainan korko nousee ja lainan hoitaminen on kalliimpaa kuin ennen.

Elintarvikkeiden myynti

Elintarvikkeiden myynti on laskenut. Erityisesti kalaa ja lihaa sekä vihanneksia ja hedelmiä on myyty alkuvuoden aikana vähemmän kuin ennen.

Ihmiset ostavat elintarvikkeita vähemmän, koska elintarvikkeiden hinnat ovat nousseet paljon. Tämän vuoden alkupuolella ruoka maksoi noin 17 prosenttia enemmän kuin vuotta aikaisemmin.

Lakkovaroitus sosiaalialalla

Sosiaalialalla voi alkaa lakkoja. Työntekijäjärjestöt varoittavat lakoista yksityisissä sosiaalipalveluissa.

Jos lakot alkavat, ne vaikuttavat joihinkin päiväkoteihin ja ympärivuorokautisen palveluasumisen yksiköihin. Lakko ei koske kaikkia sosiaalipalveluita.

Työntekijät suunnittelevat lakkoja, koska he haluavat lisää palkkaa. Jos palkoista ei päästä sopimukseen, työntekijät menevät lakkoon eli lopettavat työt joksikin aikaa 23. toukokuuta alkaen.

Nuoret aikuiset

Monet nuoret aikuiset haluavat muuttaa maalle.

Tutkimusjohtaja Tuomas Kuhmonen Turun yliopistosta sanoo, että pienet paikkakunnat kiinnostavat nyt nuoria.

Pienellä paikkakunnalla on helppo yhdistää työ, vapaa-aika ja perhe-elämä. Etätyö antaa siihen hyvät mahdollisuudet.

Pienet paikkakunnat haluavat uusia asukkaita. Peruspalvelujen pitää kuitenkin olla kunnossa uusia asukkaita varten.

Tutkimusjohtaja Tuomas Kuhmonen muistuttaa, että koulu, päivähoito ja terveydenhuolto ovat tärkeitä palveluja nuorille perheille.

Tärkeää on myös se, että paikkakunnalta löytyy halpoja vuokra-asuntoja.

Sää

Sää jatkuu kylmänä. Yöllä lämpötila käy pakkasella koko maassa ja myös päivälämpötila jää alle +10 asteen.

Perjantaipäivä on suurelta osin poutainen, lähinnä idässä voi tulla vesi- ja räntäkuuroja.

Myös viikonloppu alkaa kylmässä säässä. Lauantaina lämpötila on 5 ja 10 asteen välillä koko maassa.

Vähitellen sää kuitenkin lämpenee, ja ensi viikolla lämpötila voi nousta noin 15 asteeseen.

Päivän kysymykset

- Miksi Euroopan keskuspankki nostaa korkoja?

- Mihin Euroopan keskuspankin korot vaikuttavat?

- Miksi ihmiset ostavat nyt monia elintarvikkeita vähemmän kuin ennen?

- Missä palveluissa voi alkaa lakko?

- Mitä monet nuoret haluavat?

- Miksi he haluavat niin?

- Sataako perjantaina?

- Milloin on luvassa lämpimämpää säätä?

Learn languages from TV shows, movies, news, articles and more! Try LingQ for FREE