×

We gebruiken cookies om LingQ beter te maken. Als u de website bezoekt, gaat u akkoord met onze cookiebeleid.


image

Selkouutiset 05.2023, Radio Selkouutiset lauantai 13.5.2023

Radio Selkouutiset lauantai 13.5.2023

Euroviisujen finaali

Euroviisujen laulukilpailun finaali on tänään lauantaina. Finaali alkaa illalla Englannin Liverpoolissa.

Euroviisut kiinnostavat suomalaisia tänä vuonna erityisen paljon, koska Suomi on yksi kilpailun ennakkosuosikki. Ennustetaan, että Suomen edustaja Käärijä voi jopa voittaa Euroviisut.

Käärijä esittää Euroviisuissa laulun Cha cha cha. Selkokeskus on tehnyt laulun tekstistä myös selkoversion. Se löytyy Selkokeskuksen Facebook-sivulta.

Euroviisujen finaali alkaa tänään lauantaina kello 22. Finaalia voi seurata Yle Areenasta, TV1:stä ja Radio Suomesta.

Hallitusneuvottelut

Hallitusneuvotteluissa mennään eteenpäin. Näin arvioi kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo, joka johtaa hallitusneuvotteluja.

Hallitusneuvottelut ovat jatkuneet nyt 2 viikkoa. Uuden hallituksen kokoamista yrittävät kokoomus, perussuomalaiset, RKP ja kristillisdemokraatit.

Orpo sanoo, että hallitusneuvotteluissa vaikeita asioita ovat talous ja maahanmuutto. Esimerkiksi verokysymyksiä ei ole vielä ratkaistu.

Turkin vaalit

Turkissa on huomenna sunnuntaina presidentinvaalit.

On mahdollista, että Turkin nykyinen presidentti Recep Tayyip Erdoğan häviää vaalit. Monet turkkilaiset ovat kyllästyneet siihen, että Erdoğan on ottanut kaiken vallan itselleen.

Opposition ehdokas Turkin presidentinvaaleissa on Kemal Kılıçdaroğlu. Hän lupaa turkkilaisille lisää vapautta.

Kılıçdaroğlu sanoo, että häntä saa kritisoida vapaasti. Erdoğanin aikana monet turkkilaiset ovat joutuneet vankilaan, koska ovat loukanneet Erdoğanin kunniaa.

Äitienpäivä

Suomessa vietetään sunnuntaina äitienpäivää.

Presidentti Sauli Niinistö on myöntänyt kunniamerkkejä äideille myös tänä vuonna. Yhteensä 39 äitiä saa kunniamerkin presidentiltä juhlassa, joka järjestetään äitienpäivänä.

Presidentti palkitsee äitejä, jotka ovat tehneet tärkeää kasvatustyötä. Tänä vuonna vanhin kunniamerkin saaja on 98-vuotias ja nuorin 40-vuotias.

Äitejä on palkittu vuodesta 1946 lähtien.

Sää

Äitienpäivää vietetään lämpimässä ja aurinkoisessa säässä.

Lämpötila on etelässä vähän yli 20 astetta, pohjoisessa vähän alle 20 astetta.

Yöllä on kuitenkin kylmää koko maassa. Lämpötila laskee yöllä myös etelässä noin 5 asteeseen.

Sää on poutainen suurimmassa osassa maata. Vesisadetta saadaan vasta ensi viikon puolivälissä.

Päivän kysymykset

- Onko Suomella mahdollisuus voittaa Euroviisut tänä vuonna?

- Mitä Selkokeskus on tehnyt?

- Mitkä ovat Orpon mielestä vaikeita asioita hallitusneuvotteluissa?

- Miksi monet turkkilaiset ovat kyllästyneet presidentti Erdoğaniin?

- Mitä opposition presidenttiehdokas lupaa turkkilaisille?

- Kuinka monta äitiä saa kunniamerkin tänä äitienpäivänä?

- Mistä lähtien äitejä on palkittu?

- Minkälainen on äitienpäivän sää?


Radio Selkouutiset lauantai 13.5.2023 Radio Clear News Saturday 13.5.2023

**Euroviisujen finaali**

Euroviisujen laulukilpailun finaali on tänään lauantaina. Finaali alkaa illalla Englannin Liverpoolissa.

Euroviisut kiinnostavat suomalaisia tänä vuonna erityisen paljon, koska Suomi on yksi kilpailun ennakkosuosikki. Ennustetaan, että Suomen edustaja Käärijä voi jopa voittaa Euroviisut.

Käärijä esittää Euroviisuissa laulun Cha cha cha. Selkokeskus on tehnyt laulun tekstistä myös selkoversion. Se löytyy Selkokeskuksen Facebook-sivulta.

Euroviisujen finaali alkaa tänään lauantaina kello 22. Finaalia voi seurata Yle Areenasta, TV1:stä ja Radio Suomesta.

**Hallitusneuvottelut**

Hallitusneuvotteluissa mennään eteenpäin. Näin arvioi kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo, joka johtaa hallitusneuvotteluja.

Hallitusneuvottelut ovat jatkuneet nyt 2 viikkoa. Uuden hallituksen kokoamista yrittävät kokoomus, perussuomalaiset, RKP ja kristillisdemokraatit.

Orpo sanoo, että hallitusneuvotteluissa vaikeita asioita ovat talous ja maahanmuutto. Esimerkiksi verokysymyksiä ei ole vielä ratkaistu.

**Turkin vaalit**

Turkissa on huomenna sunnuntaina presidentinvaalit.

On mahdollista, että Turkin nykyinen presidentti Recep Tayyip Erdoğan häviää vaalit. Monet turkkilaiset ovat kyllästyneet siihen, että Erdoğan on ottanut kaiken vallan itselleen.

Opposition ehdokas Turkin presidentinvaaleissa on Kemal Kılıçdaroğlu. Hän lupaa turkkilaisille lisää vapautta.

Kılıçdaroğlu sanoo, että häntä saa kritisoida vapaasti. Erdoğanin aikana monet turkkilaiset ovat joutuneet vankilaan, koska ovat loukanneet Erdoğanin kunniaa.

**Äitienpäivä**

Suomessa vietetään sunnuntaina äitienpäivää.

Presidentti Sauli Niinistö on myöntänyt kunniamerkkejä äideille myös tänä vuonna. Yhteensä 39 äitiä saa kunniamerkin presidentiltä juhlassa, joka järjestetään äitienpäivänä.

Presidentti palkitsee äitejä, jotka ovat tehneet tärkeää kasvatustyötä. Tänä vuonna vanhin kunniamerkin saaja on 98-vuotias ja nuorin 40-vuotias.

Äitejä on palkittu vuodesta 1946 lähtien.

**Sää**

Äitienpäivää vietetään lämpimässä ja aurinkoisessa säässä.

Lämpötila on etelässä vähän yli 20 astetta, pohjoisessa vähän alle 20 astetta.

Yöllä on kuitenkin kylmää koko maassa. Lämpötila laskee yöllä myös etelässä noin 5 asteeseen.

Sää on poutainen suurimmassa osassa maata. Vesisadetta saadaan vasta ensi viikon puolivälissä.

**Päivän kysymykset**

- Onko Suomella mahdollisuus voittaa Euroviisut tänä vuonna?

- Mitä Selkokeskus on tehnyt?

- Mitkä ovat Orpon mielestä vaikeita asioita hallitusneuvotteluissa?

- Miksi monet turkkilaiset ovat kyllästyneet presidentti Erdoğaniin?

- Mitä opposition presidenttiehdokas lupaa turkkilaisille?

- Kuinka monta äitiä saa kunniamerkin tänä äitienpäivänä?

- Mistä lähtien äitejä on palkittu?

- Minkälainen on äitienpäivän sää?