×

우리는 LingQ를 개선하기 위해서 쿠키를 사용합니다. 사이트를 방문함으로써 당신은 동의합니다 쿠키 정책.

컵 프로모션 최대 45% 절약
Selkouutiset 05.2023, Radio Selkouutiset tiistai 9.5.2023 – 읽을 텍스트

Selkouutiset 05.2023, Radio Selkouutiset tiistai 9.5.2023

중급 1 읽기를 연습하는 핀란드어의 수업

지금 본 레슨 학습 시작

Radio Selkouutiset tiistai 9.5.2023

Hallitusneuvottelut

Hallitusneuvotteluissa mukana olevien puolueiden tavoite on, että tulevaisuudessa Suomessa käy töissä 100 000 ihmistä enemmän kuin nyt. Hallitustunnustelija Petteri Orpo sanoo, että Suomen talous paranee paljon, jos työpaikkoja on enemmän kuin aikaisemmin.

Petteri Orpo on sanonut aikaisemmin, että puolueet ovat samaa mieltä siitä, että valtion pitää säästää paljon rahaa.

Hallitusneuvotteluissa ovat mukana kokoomus, perussuomalaiset, RKP ja kristillisdemokraatit.

Sudan

Sudanissa yli 700 000 ihmistä on lähtenyt pakoon taisteluita. Noin 150 000 ihmistä on mennyt Sudanista ulkomaille.

Taistelut Sudanin asevoimien ja RSF-joukkojen välillä alkoivat huhtikuun puolivälissä. Taisteluissa on kuollut ainakin satoja ihmisiä.

Euroviisujen semifinaali

Euroviisujen semifinaali on tänään tiistaina Liverpoolissa.

Suomea Euroviisuissa edustaa Käärijä kappaleella Cha cha cha. Käärijä on semifinaalin suosikki. Käärijä esiintyy semifinaalin viimeisenä laulajana.

Illan semifinaalissa kilpailee 15 maata, joista 10 maata pääsee laulukilpailun finaaliin. Torstaina on vielä 2. semifinaali.

Euroviisujen 1. semifinaali alkaa illalla kello 22. Yle lähettää euroviisut suorana televisiossa, radiossa ja netissä.

Euroviisujen finaali on Liverpoolissa lauantaina.

Norppalive

Ympäristöjärjestö WWF:n Norppalive on taas auki. Norppaliven kamera kuvaa saimaannorppaa. Norppalivessä voi seurata saimaannorpan elämää rantakivellä Saimaan rannalla.

Norppalive on osa WWF:n Luontolive-palvelua. Luontoliven kameroiden kuvissa näkyy saimaannorpan lisäksi itämerennorppa, sääksi ja lapinpöllö.

Luontoliveä voi katsoa osoitteessa https://wwf.fi/luontolive.

Sää

Sää on enimmäkseen poutainen ja paikoin paistaa aurinko. Keskiviikkona päivällä Kainuussa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Lounais-Lapissa voi sataa vähän vettä.

Yölämpötila on 0 ja +6 asteen välillä. Keskiviikon päivällä lämpötila on 12 ja 18, Pohjois-Lapissa 6 ja 12 asteen välillä.

Päivän kysymykset

- Paljonko ihmisiä lisää puolueet haluavat töihin?

- Missä maassa paetaan sotaa?

- Mikä on Käärijän kappaleen nimi?

- Koska on euroviisujen finaali?

- Minkä WWF on avannut?

- Mitä muita eläimiä näkyy Luontoliven kameroiden kuvissa?

- Sataako Pohjois-Pohjanmaalla lunta?

Learn languages from TV shows, movies, news, articles and more! Try LingQ for FREE