×

Utilizziamo i cookies per contribuire a migliorare LingQ. Visitando il sito, acconsenti alla nostra politica dei cookie.

Selkouutiset 05.2023, Radio Selkouutiset torstai 11.5.2023 – Testo da leggere

Selkouutiset 05.2023, Radio Selkouutiset torstai 11.5.2023

Intermedio 1 lezione di di finlandese per praticare la lettura

Inizia a seguire questa lezione ora

Radio Selkouutiset torstai 11.5.2023

Silta romahti

Espoossa Tapiolassa tapahtui torstaina aamulla vakava onnettomuus, jossa loukkaantui koululaisia.

Ainakin 24 ihmistä loukkaantui, kun kävelysilta romahti. Vakavasti loukkaantui noin kymmenen.

Koululaiset kävelivät sillalla, kun silta romahti. He putosivat noin viisi metriä alas.

Monen koululaisen luut murtuivat, mutta kenenkään henki ei ole vaarassa.

Poliisi ja muut viranomaiset tutkivat, miksi onnettomuus tapahtui.

Loukkaantuneet koululaiset ovat kahdeksannella luokalla eli noin 14-vuotiaita.

Terveydenhuolto

Suomessa terveydenhuoltoon kuluu tulevaisuudessa tosi paljon rahaa.

Lasketaan, että neljän vuoden kuluttua terveydenhuoltoon kuluu kuusi miljardia euroa enemmän rahaa kuin nykyään. Terveydenhuoltoon kuluu enemmän rahaa, koska ihmiset vanhenevat.

Puolueet yrittävät muodostaa Suomeen uuden hallituksen. Uuden hallituksen täytyy miettiä, miten Suomen rahat riittävät.

Uusi hallitus säästää rahaa monessa asiassa. Se yrittää myös saada kaikki ihmiset töihin, koska töissä ihmiset maksavat veroja.

Linnut

Muuttolinnut palaavat nyt Suomeen, koska kesä on lähellä.

Suomessa on kehitetty uusi sovellus, joka tunnistaa lintujen laulun. Sovellus kuuntelee linnun laulua ja kertoo, mikä lintulaji se on.

Esimerkiksi kouluissa lapset käyttävät sovellusta biologian oppitunnilla.

Uusi suomalainen sovellus auttaa tunnistamaan lintulajeja. Sovellus on tosi suosittu.

Jääkiekko

Suomessa alkavat perjantaina jääkiekon maailmanmestaruuskisat eli MM-kisat. Suomi ja Latvia järjestävät kisat yhdessä.

Ottelut pelataan Suomessa Tampereella ja Latviassa Riiassa.

Kisoissa pelaavat kuudentoista maan jääkiekkojoukkueet.

Suomen ensimmäinen ottelu on perjantaina. Suomi pelaa Yhdysvaltoja vastaan.

Sää

Perjantaina melkein koko maassa on aurinkoista ja lämmintä. Lämpötila on noin 20 astetta, pohjoisessa on viileämpää.

Päivän kysymykset

- Millä luokalla loukkaantuneet koululaiset ovat?

- Miksi Suomessa kuluu enemmän rahaa terveydenhuoltoon?

- Mitä uusi suomalainen sovellus auttaa tekemään?

- Ketkä järjestävät jääkiekon maailmanmestaruuskisat eli MM-kisat?

- Ketä vastaan on Suomen ensimmäinen ottelu jääkiekon MM-kisoissa perjantaina?

- Kuinka monta astetetta lämmintä Suomessa on perjantaina?

Learn languages from TV shows, movies, news, articles and more! Try LingQ for FREE