×

We use cookies to help make LingQ better. By visiting the site, you agree to our cookie policy.

Selkouutiset 05.2023, Radio Selkouutiset tiistai 2.5.2023 – Text to read

Selkouutiset 05.2023, Radio Selkouutiset tiistai 2.5.2023

Intermediate 1 Finnish lesson to practice reading

Start learning this lesson now

Radio Selkouutiset tiistai 2.5.2023

Hallitusneuvottelut

Hallitusneuvottelut ovat alkaneet. Hallitusneuvotteluissa yritetään saada kokoon uusi hallitus.

Hallitusneuvottelujen johtaja on kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo, koska kokoomus on nyt eduskunnan suurin puolue. Kokoomus voitti eduskuntavaalit kuukausi sitten.

Kokoomus neuvottelee uudesta hallituksesta 3 muun puolueen kanssa. Ne ovat perussuomalaiset, RKP ja kristillisdemokraatit.

Näiden puolueiden pitää sopia monista asioista, ennen kuin uusi hallitus saadaan kokoon. Puolueet ovat eri mieltä esimerkiksi maahanmuutosta.

Puolueiden pitää sopia myös siitä, mitä ministerinpaikkoja ne saavat uudessa hallituksessa.

Jos neuvottelut onnistuvat, Petteri Orposta tulee Suomen uusi pääministeri. Orpo toivoo, että uusi hallitus on valmis kesäkuussa.

Rakennusalan rikosepäily

Poliisi on kertonut vakavista ongelmista rakennusalalla. Poliisi epäilee, että rakennusalan ulkomaalaisia työntekijöitä on kohdeltu huonosti.

Poliisi sanoo, että Virosta ja Latviasta houkuteltiin Suomeen ehkä monta kymmentä työntekijää. Poliisi epäilee, että työntekijät eivät aina saaneet Suomessa palkkaa. Lisäksi työntekijöitä ehkä kohdeltiin väkivaltaisesti.

Suomen ja Viron poliisit ovat tutkineet asiaa yhdessä. Viranomaiset vaativat rangaistusta 11 ihmiselle.

Mantan korjaus

Kuuluisa Havis Amandan patsas eli Manta korjataan. Manta on Helsingin kauppatorilla.

Vielä viikonloppuna opiskelijat pukivat Mantalle ylioppilaslakin, kun Suomessa vietettiin vappua. Huomenna keskiviikkona patsasta aletaan siirtää, jotta se voidaan korjata.

Manta on jo 115 vuotta vanha. Vappuna ja muissa tärkeissä tilanteissa ihmiset kiipeävät Mantan päälle. Ihmiset tulevat Mantan luo, kun Suomi esimerkiksi voittaa maailmanmestaruuden tai euroviisut.

Myös Mantan ympäristö korjataan. Korjaukseen lähtevät myös merileijonapatsaat, jotka ovat Mantan ympärillä.

Manta tulee takaisin Helsingin kauppatorille ehkä vuoden kuluttua.

Sää

Keskiviikkona pilvisyys on vaihtelevaa. Enimmäkseen on poutaa.

Lämpötila on maan pohjoisosassa -2 ja +5 asteen välillä. Maan etelä- ja keskiosassa lämpötila on +5 ja +11 asteen välillä.

Torstaina Suomeen tulee kylmää ilmaa. Lämpötila on alle 5 astetta suuressa osassa maata.

Maan etelä- ja keskiosassa saadaan torstaina lumikuuroja.

Päivän kysymykset

- Miksi kokoomus johtaa hallitusneuvotteluja?

- Mitä muita puoleita on neuvotteluissa mukana?

- Mistä asioista näillä puolueilla on erimielisyyksiä?

- Millä alalla on kohdeltu ulkomaalaisia työntekijöitä huonosti?

- Millä tavalla heitä on kohdeltu huonosti?

- Kuinka vanha patsas on Havis Amanda eli Manta?

- Miksi Manta tarvitsee korjausta?

- Joko sää lämpenee?

Learn languages from TV shows, movies, news, articles and more! Try LingQ for FREE