×

We use cookies to help make LingQ better. By visiting the site, you agree to our cookie policy.

Selkouutiset 05.2023, Radio Selkouutiset keskiviikko 10.5.2… – Text to read

Selkouutiset 05.2023, Radio Selkouutiset keskiviikko 10.5.2023

Intermediate 1 Finnish lesson to practice reading

Start learning this lesson now

Radio Selkouutiset keskiviikko 10.5.2023

Hallitusneuvottelut

Hallitusneuvottelut ovat jatkuneet. Puolueet ovat keskustelleet esimerkiksi taloudesta ja veroista.

Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra sanoo, että veroja ei voida nyt alentaa. Purran mielestä Suomen taloustilanne on niin huono, että verojen alentaminen ei ole mahdollista.

Perussuomalaiset on eri mieltä kuin kokoomus, joka vetää hallitusneuvotteluja. Kokoomuksen tavoite on, että veroja alennetaan kaikilta.

Hallitusneuvotteluissa on mukana 4 puoluetta. Kokoomuksen ja perussuomalaisten lisäksi mukana ovat RKP ja kristillisdemokraatit. Puolueiden tavoite on koota Suomeen uusi hallitus.

Sanna Marin

Pääministeri Sanna Marin ja Marinin aviomies Markus Räikkönen eroavat. Marin kertoi asiasta Instagramissa keskiviikkona.

Marinilla ja Räikkösellä on 1 lapsi. Marin kertoo Instagramissa, että perhe aikoo viettää aikaa yhdessä erosta huolimatta.

Sotaharjoitus

Etelä-Suomessa on alkanut sotaharjoitus. Harjoituksessa on mukana sotilaita myös muualta Euroopasta ja USA:sta.

Sotaharjoitukseen osallistuu helikoptereita, lentokoneita ja veneitä. Harjoitus näkyy Etelä-Suomessa maalla, merellä ja ilmassa.

Sotaharjoitus jatkuu 21. toukokuuta asti.

Euroviisut

Suomi on päässyt Euroviisujen finaaliin eli loppukilpailuun.

Euroviisujen laulukilpailu on tällä viikolla Englannin Liverpoolissa.

Suomen edustaja Käärijä esiintyi Euroviisujen semifinaalissa tiistaina.

Käärijän esityksessä oli vauhtia, energiaa ja iloa. Käärijä pääsi jatkoon, ja hän esiintyy finaalissa lauantaina.

Käärijä laulaa Euroviisuissa suomeksi. Hän haluaa näyttää, että myös suomenkielinen esitys voi voittaa.

Kiljuhanhet

Kiljuhanhet ovat palanneet Suomeen. Asiasta kertoo luontosäätiö WWF.

Kiljuhanhi on tosi harvinainen lintu. Viikon aikana Suomessa on kuitenkin nähty noin 60 kiljuhanhea.

Kiljuhanhet pysähtyvät Pohjois-Pohjanmaalla, kun ne ovat matkalla Norjaan. Kiljuhanhien pesintä on epäonnistunut Suomessa jo monen vuoden aikana.

Sää

Sää on laajalti aurinkoista ja lämmintä. Lämpötila on 15 ja 20 asteen välillä, Lapissa on viileämpää.

Sää on myös poutaista koko maassa, vettä ei sada. Lisäksi aurinko paistaa suuressa osassa maata.

Päivän kysymykset

- Mitä mieltä perussuomalaiset on verojen alentamisesta?

- Onko kokoomus samaa mieltä?

- Ketkä eroavat?

- Miksi Etelä-Suomessa näkyy helikoptereita, lentokoneita ja veneitä?

- Miten Suomella on tähän asti mennyt Euroviisuissa?

- Mitä Käärijä haluaa näyttää Euroviisuissa?

- Mikä harvinainen lintu on palannut Suomeen?

- Minkälainen on lähipäivien sää?

Learn languages from TV shows, movies, news, articles and more! Try LingQ for FREE