×

We use cookies to help make LingQ better. By visiting the site, you agree to our cookie policy.


image

France 24 public, Corona virus (COVID-19) 3

Corona virus (COVID-19) 3

دكتور جاك ابقى معك هل هذا الفيروس اليوم هو يوفر للمختبرات فرصة لتسويق لقاحات جديدة أدوية جديدة و بشكل أقوى ؟

مية بالمية ، مية بالمية هيذا الفيروس رح يسمح لدراسات أكثر بتصنيع عدة أدوية قد تكون فعالة لها النوع الخاص من الفيروسات و لفيروسات من نوع عندهم نفس الكيان الخارجي للفيروس .

و هون في شغلة كثير مهمة إنو رح ينقدر ينعمل لقاح لإلو ، و هيدا تعلمنا مثلا من و هيدا قد ينفع فيروسات أخرى تعلمنا من فيروس الإبولا مثلا تصنيع فيروسات تصنيع لقاحات لفيروسات أخرى و هيدا قد يساعدنا لتصنيع لقاحات لفيروسات أخرى

بالصدفة يحدث هذا؟ بالصدفة نبحث عن لقاح لمرض ما ثم نكتشف لقاح آخر أو ماذا ؟

لا مش بالصدفة ، لا هي مش بالصدفة ، هي بالتطور التكنولوجي ، بالتطور التكنولوجي نتعلم نحدث كثير لقاح لفيروس آخر مثلا نقدر نحدث لقاح لفيروس السيدا مثلا ، بنجوز نقدر نطور ساعتها لقاح إذا بنتعلم من التكنولوجيا نتعلم من التكنولوجيا بهيدا الفيروس مثلا .

دكتور ؟

خاصة إنو عندو جزء من الجينات جزء من الجينات تبعولو لهيدا الفيروس قريبة لجينات فيروس . HIV

يعني بقدر ما تتطور الأمراض و الأوبئة دكتور رياض بقدر ما تتطور كذالك القدرات الطبية العلمية على مواجهتها ؟

لا شك في ذلك أكيد ، أكيد وقت عندما نريد أن نواجه فيروسا ما بما إنو عندنا تقنيات مسبقة نبدأ باستخدامها و تبرز بعض المشاكل ، هذه المشاكل تؤدي لأن تحثنا على أن نطور هذه التكنولوجيا على هذه التقنيات و بالتالي نحصل على تقنيات لم تكن موجودة مسبقا لأنو صار عنا ضرورة لهذا الشيء .

كما يقال تحصيل حاصل.

ضرورة ، كيف بدي أقول ، الغاية أم الإختراع إيه الحاجة الحاجة ، الحاجة أم الإختراع ،الحاجة أم الإختراع، فبيكون في حاجة للتطوير فنخترع طريقة لم تكن موجودة

يضحك دكتور، دكتور جاك ، تماما ،

لذلك بالتكنولوجيا و هذه التكنولوجيا التي لم تكن موجودة كما قال تماما الدكتور جاك سوف نستخدمها بإيجاد لقاح لفيروس آخر ، لأننا في الحقيقة لو قد لم نكن باستطاعتنا أن نطورها لو لم نتعرض لتجربة فيروس الكورونا الحالي مثلا يعني ، فممكن إنو التطور لأن يلحق بعضه يعني بطبيعة الحال .

شو كان كمان أيضا السؤال بس ؟

عندي أسئلة ، أسئلة كثيرة ربما برنامج واحد لا يكفي ، أنا سألت الدكتور جاك هل تثق في القدرات الصينية ؟ سؤال آخر قريب هل نثق في المعلومات الصينية ؟ أم هي تخفي حقائق تخصها ؟

المعلومات الصينية حتى لو لم تعطى في المراحل الأولى لو، في هذه المرحلة كانت الصين شفافة أكثر من السابق في حالة STRAS مثلا التي حصلت في ألفين و اثنين ألفين و ثلاثة ، هذه المرة تعلمت الصين من الدروس و يعني أفصحت عن المعلومات و عن الفيروس و مدى خطورته بشكل سريع .

و حتى لو أخفت لفترة محددة من الزمن فهذه المعلومات بما إنو الأبحاث هي أبحاث عالمية و ليست فقط صينية سوف يعني تكشف يوما ما يعني أو بعد فترة من الزمن.

فبعد ، لا أعتقد إنو الصين تحاول أن تخفي حقيقة شيء عن كورونا يعني بشكل خاص ، ليس من مصلحتها أعتقد و هي تحاول بالعكس الحد منه و القضاء عليه كما فعلت تماما كما قال السيد جاك مع فيروس sars الذي لم يعد موجودا يعني نهائيا .

ربما لأن ذلك قد يؤثر ، على سمعتها أيضا ، بشكل سلبي على سمعتها كقوة اقتصادية كبرى ، أستاذ طه بنك تشو يون هل هناك في الصين حديث عن هذا الموضوع ؟ هل يقول الصينيون لبعضهم البعض حذار إن استمر هذا المرض و هذا الوباء طويلا سيضرب اقتصادنا ؟

مازال لدينا ذكريات حول مكافحة لفيروس SARS في عام ألفين و ثلاثة و لذلك أعني حسب ما وجدت أعني بين الشعب لديهم لدينا أعني الأكثر هدوء و العقلان يعني في مواجهة هذا الفيروس .

و أعتقد أعني شهد الصين خلال تاريخها أكثر من خمس آلاف سنين المحنة كثيرة و هذا محنة ستمشي سريعا ، كل الشعب و مع شعوب العالم ، سيتجاوزون يعني إحنا .

نعم متفائل، متفائل الزميل طه بنك تشو يون من القاهرة ، و هل أنت متفائل كذلك دكتور جاك مخباط في بيروت ؟

نعم مثلما ذكرت سابقا أنا عندي ثقة بالطريقة اللي عم تتعامل معها الصين الحكومة و الشعب الصيني ، الطريقة اللي طوقوا فيها منطقة ووهان و سكروا فيها كل تجول إلى هالمنطقة هيدي ، منعوا يعني خففوا قدما فيون انتقال الفيروس إلى باقي مناطق الصين ، و من ذلك خففوا انتقال إلى باقي مناطق العالم .

أنا برأيي يعني مثلا عم نشوف حاليا إنو خف التطور خارج المنطقة ، تقريبا كل الحالات اللي عم تتطلع الأكثرية من الحالات اللي عم تظهر حاليا هي بهيذي المنطقة .

إذن بظن صار بيقدروا يبلشوا يقول إن بلشوا يحدوا من انتقال هالفيروس خارج المنطقة .

أكيد هالمنطقة هيدي رح تتعب اقتصاديا لأن توقف كل شيء المدارس توقفت و المعامل توقفت بس بها المنطقة هيدي .

إذن مفيش أي شك إنو هيدا رح تؤذي هالمنطقة اقتصاديا ، بس إنو خلينا نفكر بالنسبة للاقتصاد تقريبا كل معامل العالم صارت تتعاطى ببعضها ، ما عاد في عنا حدا يقول إنو أنا عندي معمل بالصين بس أنا ، ''الشيرز'' تبعولي بنيويورك .

يعني شو عم نعمل بين يعني بقى صار في تعاطي بين كل الاقتصادات، الاقتصاديات بالعالم و نحن شفنا مؤخرا صار في اتفاقيات اقتصادية بين الولايات المتحدة و الصين. إذن بظن من الناحية الاقتصادية إذا بدها تنخض الصين بدو ينخض العالم كلو .

نعم دكتور رياض هناك أنظمة معلوماتية تتعامل بها المؤسسات الاستشفائية، المستشفيات المعاهد، كالنظام هذا '' التراك كاير''.

و الآن الآن أصدرت شركة كبرى في المعلوماتية خبرا هو تطوير نظام جديد يسمح فورا بالحصول على أي معلومة تأتي مثلا تصدر يكتبها الآن على جهازه الدكتور جاك مخباط تصلك أنت كخبير تصل إلى منظمة الصحة العالمية و تصل إلى أي مستشفى في الصين ، هذه أيضا فرصة لتطوير تكنولوجيا المعلوماتية .

بطيعة الحال كل التقنيات أو التكنولوجيا التي من الممكن أن تؤدي إلى تمرير المعلومة و إرسال المعلومة بشكل سريع بين الجهات المختصة في وزارة الصحة المختصة و بين منظمة الصحة العالمية و بين المراكز الصحية البسيطة أو المتوسطة أو الكبيرة لا شك سرعة نقل المعلومة تؤدي إلى تعاون أفضل و نتيجة أفضل هذا لاشك فيه .

من المدهش أنهم استطاعوا أن يفعلوا ذلك بكل بهذه السرعة و هذا يعني أنهم يعني يقظون و أنهم ...،

ربما كانوا يبحثون منذ وقت طويل ؟ في هذا الموضوع ؟ حبذا لو كان معنا خبير في المعلوماتية أو حتى خبير أمني ، لكن سأطرح عليك السؤال لأنك تتعامل مع هذا الموضوع مع الحال مع الحياة مع المعلومات الخاصة ، الحياة الخاصة للمرضى أنت لا تنقل معلومات ، طبعا ، صحية للشخض ألف على الإنترنت أو لشخص ب كل هذا موضوع حساس.

تماما ، ألا يعني هذا الموضوع بالذات ألا يؤدي ربما إلى الحرج الذي عرفناه من قبل في أمراض أخرى يعني كان الإنسان يخجل من أن يقال فلان أصيب بكذا ؟

لا هذا الخجل سوف يضل موجودا في طول الحياة يعني و للعديد من الأمراض و عن كانت VIH يعني السيدا إن كان السل و إن كان الملاريا و إن كان أي شيء يعني و بالتالي الكورونا يأتي في سياق هذا الموضوع .

من الممكن يعني من ناحية شو بس، بس أعد السؤال لو سمحت ؟

يعني جانب انتقال المعلومات المتعلقة بالمريض ؟ مفهوم مفهوم ، يعني هو سر بهذه الحياة .

بهذه الحالة السر المهني ، نعم ، يعني نحن لسنا مضطرين أن ننقل أسماء المرضى المهم انه هناك حالات في المكان الفلاني ، تنقل الحالة ، و في حالة و في حالة طبعا و في حالة أننا اضطررنا إلى فعل ذلك يعني طبعا لن يحصل هذا بشكل علني هذا يحصل فقط ضمن النطاق الطبي ضمن المراكز الصحية و وزارة الصحة أو المشافي و وزارة الصحة .

لكي طبعا يتم محاصرة هذا الوباء يجب أن نعرف هذا الإنسان أين يسكن؟ من ، مع من يسكن؟ ما هو ما هي من هم الأشخاص الذين تعرض لهم؟ لكي نحد من و نستدعي كل هؤلاء الأشخاص.

و بالتالي نحن مضطرون هنا يعني ضمن النطاق الصحي لكشف هذا السر بين، لكن ليس لبقية العالم لسنا، لن نتحدث في برنامج الأخبار ، الشخص الفلاني أصيب بالموضوع الفلاني ليس هذا هو الهدف .

و لكن الهدف هو فقط تطويق مثلا نقطة إصابة أو إنسان مصاب و لكي لا ينتشر خلال مع، حوله أي فيما حوله ضمن أسرته أو عائلته أو مكان عمله .

سؤال قصير و من نصيب الدكتور جاك مخباط و الجواب قصير من فضلك ، أبقى مع هذه المقارنة بين التحقيق البوليسي و التحقيق الصحي هل هناك تعاون دولي يشبه الإنتربول مثلا ؟ نتخيل فريقا متكونا من عدة خبراء من جنسيات مختلفة يسمعون بوجود حالة خاصة في منطقة ما فيذهبون إلى هناك للتحقيق ؟

لا هيدا دور وزارة الصحة ، المحلية ؟ ، و تواصلن مع منظمة الصحة العالمية نحن بنعرف أنو في نظام تواصل بين وزارة الصحة و منظمة الصحة العالمية اللي هوregulation international health يللي بيعطوا خبر لبعضهم .

يعني هيذي موجودة و مثلما حضرتك كنت عم تذكر هي هالتواصل المعلوماتي الي يجب ان يحصل بطريقة مباشرة بين كل وزارات الصحة .

نعم شكرا لك دكتور جاك مخباط و لك أيضا دكتور رياض درقاوي، شكرا للزميل طه بنغ تشو يون من القاهرة ، مشاهدينا الأعزاء شكرا على المتابعة إلى اللقاء شكرا لكم .


Corona virus (COVID-19) 3

دكتور جاك ابقى معك هل هذا الفيروس اليوم هو يوفر للمختبرات فرصة لتسويق لقاحات جديدة أدوية جديدة و بشكل أقوى ؟ Doctor Jack, stay with you. Does this virus today provide laboratories with an opportunity to market new vaccines for new and more powerful drugs?

مية بالمية ، مية بالمية هيذا الفيروس رح يسمح لدراسات أكثر بتصنيع عدة أدوية قد تكون فعالة لها النوع الخاص من الفيروسات و لفيروسات من نوع عندهم نفس الكيان الخارجي للفيروس . Water by water, water by water, this virus will allow more studies to manufacture several drugs that may be effective, which have a special type of virus and viruses of a type that have the same external entity as the virus.

و هون في شغلة كثير مهمة إنو رح ينقدر ينعمل لقاح لإلو ، و هيدا تعلمنا مثلا من و هيدا قد ينفع فيروسات أخرى تعلمنا من فيروس الإبولا مثلا تصنيع فيروسات تصنيع لقاحات لفيروسات أخرى و هيدا قد يساعدنا لتصنيع لقاحات لفيروسات أخرى And there is a lot of work in this task. You will be able to work with a vaccine for Elo, and this is how we learned for example who and this might benefit other viruses.

بالصدفة يحدث هذا؟ بالصدفة نبحث عن لقاح لمرض ما ثم نكتشف لقاح آخر أو ماذا ؟ By chance does this happen? By chance we search for a vaccine for a disease and then discover another vaccine or what?

لا مش بالصدفة ، لا هي مش بالصدفة ، هي بالتطور التكنولوجي ، بالتطور التكنولوجي نتعلم نحدث كثير لقاح لفيروس آخر مثلا نقدر نحدث لقاح لفيروس السيدا مثلا ، بنجوز نقدر نطور ساعتها لقاح إذا بنتعلم من التكنولوجيا نتعلم من التكنولوجيا بهيدا الفيروس مثلا . No, it is not by chance, neither is it by chance, it is by technological development, by technological development, we learn to talk about a lot of vaccine for another virus. For example, we can talk about a vaccine for HIV, for example.

دكتور ؟

خاصة إنو عندو جزء من الجينات جزء من الجينات تبعولو لهيدا الفيروس قريبة لجينات فيروس . Especially if they have a portion of the genes, part of the genes are assigned to this virus, close to the genes of the virus. HIV HIV

يعني بقدر ما تتطور الأمراض و الأوبئة دكتور رياض بقدر ما تتطور كذالك القدرات الطبية العلمية على مواجهتها ؟ I mean, as far as diseases and epidemics develop, Dr. Riyad, as well as scientific and medical capabilities to cope with them?

لا شك في ذلك أكيد ، أكيد وقت عندما نريد أن نواجه فيروسا ما بما إنو عندنا تقنيات مسبقة نبدأ باستخدامها و تبرز بعض المشاكل ، هذه المشاكل تؤدي  لأن تحثنا على أن نطور هذه التكنولوجيا على هذه التقنيات و بالتالي نحصل على تقنيات لم تكن موجودة مسبقا لأنو صار عنا ضرورة لهذا الشيء . There is no doubt about that, for sure, a certain time when we want to face a virus, as we already have advanced technologies that we start using and highlight some problems. These problems lead us to urge us to develop this technology on these technologies and thus we obtain technologies that were not previously present because we have become About us is necessary for this thing.

كما يقال تحصيل حاصل. A holds is also said.

ضرورة ، كيف بدي أقول ، الغاية أم الإختراع إيه الحاجة الحاجة ، الحاجة أم الإختراع ،الحاجة أم الإختراع، فبيكون في حاجة للتطوير فنخترع طريقة لم تكن موجودة A necessity, how do I want to say, the goal or the invention, uh the need is the need, the need or the invention, the need or the invention, so it will need to be developed so we invent a method that did not exist

يضحك دكتور، دكتور جاك ، تماما ، Doctor, Doctor Jack, laughs perfectly,

لذلك بالتكنولوجيا و هذه التكنولوجيا التي لم تكن موجودة كما قال تماما الدكتور جاك سوف نستخدمها بإيجاد لقاح لفيروس آخر ، لأننا في الحقيقة لو قد لم نكن باستطاعتنا أن نطورها لو لم نتعرض لتجربة فيروس الكورونا الحالي  مثلا يعني ، فممكن إنو التطور لأن يلحق بعضه  يعني بطبيعة الحال . Therefore, with technology and technology that did not exist, just as Dr. Jacques said, we will use it to find a vaccine for another virus, because in fact, if we had not been able to develop it if we had not been exposed to the current corona virus experiment, for example, then, it is possible that the development to catch some of it means, of course. .

شو كان كمان أيضا السؤال بس ؟ What was the question?

عندي أسئلة ، أسئلة كثيرة ربما برنامج واحد لا يكفي ، أنا سألت الدكتور جاك هل تثق في القدرات الصينية ؟ سؤال آخر قريب هل نثق في المعلومات الصينية ؟ أم هي تخفي حقائق تخصها ؟ I have questions, many questions, maybe one program is not enough, I asked Dr. Jack, do you trust Chinese capabilities? Another question soon, do we trust Chinese information? Or does it hide facts about it?

المعلومات الصينية حتى لو لم تعطى في المراحل الأولى  لو، في هذه المرحلة كانت الصين شفافة أكثر من السابق في حالة STRAS مثلا التي حصلت في ألفين و اثنين ألفين و ثلاثة ، هذه المرة تعلمت الصين من الدروس و يعني أفصحت عن المعلومات و عن الفيروس و مدى خطورته بشكل سريع . Chinese information even if it was not given in the early stages if, at this stage, China was more transparent than before in the case of STRAS, for example, which happened in two and two thousand and three, this time China learned lessons and I mean disclosed information and about the virus and the extent Seriously.

و حتى لو أخفت لفترة محددة من الزمن فهذه المعلومات بما إنو الأبحاث هي أبحاث عالمية و ليست فقط صينية سوف يعني تكشف يوما ما يعني أو بعد فترة من الزمن. And even if it is hidden for a specific period of time, this information, as research is global research, and not only Chinese, will mean revealing one day, or after a period of time.

فبعد ، لا أعتقد إنو الصين تحاول أن تخفي حقيقة شيء عن كورونا يعني بشكل خاص ، ليس من مصلحتها أعتقد و هي تحاول بالعكس الحد منه و القضاء عليه كما فعلت تماما كما قال السيد جاك مع فيروس sars الذي لم يعد موجودا يعني نهائيا . After that, I do not think that China is trying to hide the truth of something about Corona means in particular, it is not in its interest I believe and it is trying on the contrary to reduce it and eliminate it just as it did as Mr. Jacques said with the sars virus that no longer exists means final.

ربما لأن ذلك قد يؤثر ، على سمعتها أيضا ، بشكل سلبي على سمعتها كقوة اقتصادية كبرى ، أستاذ طه بنك تشو يون هل هناك في الصين حديث عن هذا الموضوع ؟ هل يقول الصينيون لبعضهم البعض حذار إن استمر هذا المرض و هذا الوباء طويلا سيضرب اقتصادنا ؟ Perhaps because that may affect its reputation as well, negatively on its reputation as a major economic power, Professor Taha Chow Yun Bank. Is there any talk in China about this? Will the Chinese say to each other beware if this disease lasts and this epidemic lasts long, will hit our economy?

مازال لدينا ذكريات حول مكافحة لفيروس SARS في عام ألفين و ثلاثة و لذلك أعني حسب ما وجدت أعني بين الشعب لديهم لدينا أعني الأكثر هدوء و العقلان يعني في مواجهة هذا الفيروس . We still have memories about SARS fighting in the year two thousand and three, so I mean, according to what I have found, I mean among the people they have, I mean the quietest, and the two minds mean in the face of this virus.

و أعتقد أعني شهد الصين خلال تاريخها أكثر من خمس آلاف سنين المحنة كثيرة و هذا محنة ستمشي سريعا ، كل الشعب و مع شعوب العالم ، سيتجاوزون يعني إحنا . And I think, I mean, China has witnessed during its history more than five thousand years, the ordeal is many, and this is a trial that will go quickly. All the people and with the people of the world will surpass us, I mean.

نعم متفائل، متفائل الزميل طه بنك تشو يون من القاهرة ، و هل أنت متفائل كذلك دكتور جاك مخباط في بيروت ؟ Yes optimist, optimist colleague Taha Chow Yeon from Cairo, and are you optimistic as well, Dr. Jack disappointed in Beirut?

نعم مثلما ذكرت سابقا أنا عندي ثقة بالطريقة اللي عم تتعامل معها الصين الحكومة و الشعب الصيني ، الطريقة اللي طوقوا فيها منطقة ووهان و سكروا فيها كل تجول إلى هالمنطقة هيدي ، منعوا يعني خففوا قدما فيون انتقال الفيروس إلى باقي مناطق الصين ، و من ذلك خففوا انتقال إلى باقي مناطق العالم . Yes, as I mentioned earlier, I have confidence in the way that the Chinese government and people deal with it, the way in which they surrounded the Wuhan region and drunk it in every wandering to this Heidi region. To the rest of the world.

أنا برأيي يعني مثلا  عم نشوف حاليا إنو خف التطور خارج المنطقة ، تقريبا كل الحالات اللي عم تتطلع الأكثرية من الحالات اللي عم تظهر حاليا هي بهيذي المنطقة . In my opinion, I mean, for example, when we see that currently, there is less development outside the region. Almost all of the cases that most of us are looking for now appear in this region.

إذن بظن صار بيقدروا يبلشوا يقول إن بلشوا يحدوا من انتقال هالفيروس خارج المنطقة . So, thinking that they could become blind say that Balsh limits the transmission of the virus outside the region.

أكيد هالمنطقة هيدي رح تتعب اقتصاديا لأن توقف كل شيء المدارس توقفت و المعامل توقفت بس بها المنطقة هيدي . Certainly, the region is Heidi, you will get tired economically because everything has stopped, schools have stopped, and the factories have stopped, but the region is Heidi.

إذن مفيش أي شك إنو هيدا رح تؤذي هالمنطقة اقتصاديا ، بس إنو خلينا نفكر بالنسبة للاقتصاد تقريبا كل معامل العالم صارت تتعاطى ببعضها ، ما عاد في عنا حدا يقول إنو أنا عندي معمل بالصين بس أنا ، ''الشيرز'' تبعولي بنيويورك . So there is no doubt that this is going to hurt the region economically, but let us think about the economy. Almost all of the world's laboratories are dealing with each other.

يعني شو عم نعمل بين يعني بقى صار في تعاطي بين كل الاقتصادات، الاقتصاديات بالعالم و نحن شفنا مؤخرا صار في اتفاقيات اقتصادية بين الولايات المتحدة و الصين. I mean, what do we do between, I mean, there has been abuse among all economies, economies in the world, and we have recently seen what has happened in economic agreements between the United States and China. إذن بظن من الناحية الاقتصادية إذا بدها تنخض الصين بدو ينخض العالم كلو . So economically, if China starts to rise, the world will collapse.

نعم دكتور رياض هناك أنظمة معلوماتية تتعامل بها المؤسسات الاستشفائية، المستشفيات المعاهد، كالنظام هذا '' التراك كاير''. Yes, Dr. Riyadh. There are information systems in which hospital institutions, hospitals, and institutes are dealing, such as this system.

و الآن الآن أصدرت شركة كبرى في المعلوماتية خبرا هو تطوير نظام جديد يسمح فورا بالحصول على أي معلومة تأتي مثلا تصدر يكتبها الآن على جهازه الدكتور جاك مخباط تصلك أنت كخبير تصل إلى منظمة الصحة العالمية و تصل إلى أي مستشفى في الصين ، هذه أيضا فرصة لتطوير تكنولوجيا المعلوماتية . And now, a major company in informatics has issued a news that is developing a new system that allows immediately to obtain any information that comes, for example, which is now written on his device. Dr. Jacques is disappointed. Informatics.

بطيعة الحال كل التقنيات أو التكنولوجيا التي من الممكن أن تؤدي إلى تمرير المعلومة و إرسال المعلومة بشكل سريع بين الجهات المختصة في وزارة الصحة المختصة و بين منظمة الصحة العالمية  و بين المراكز الصحية البسيطة أو المتوسطة أو الكبيرة لا شك سرعة نقل المعلومة تؤدي إلى تعاون أفضل و نتيجة أفضل هذا لاشك فيه . Of course, all the technologies or technology that can lead to passing information and sending information quickly between the competent authorities in the competent Ministry of Health and between the World Health Organization and between simple, medium or large health centers there is no doubt the speed of information transfer leads to better cooperation and Better result this is beyond doubt.

من المدهش أنهم استطاعوا أن يفعلوا ذلك بكل بهذه السرعة و هذا يعني أنهم يعني يقظون و أنهم ...، It is surprising that they were able to do this so quickly and this means that they mean being alert and that ...

ربما كانوا يبحثون منذ وقت طويل ؟ في هذا الموضوع ؟ حبذا لو كان معنا خبير في المعلوماتية أو حتى خبير أمني ، لكن سأطرح عليك السؤال لأنك تتعامل مع هذا الموضوع مع الحال مع الحياة مع المعلومات الخاصة ، الحياة الخاصة للمرضى أنت لا تنقل معلومات ، طبعا ، صحية للشخض ألف على الإنترنت أو لشخص ب كل هذا موضوع حساس. Maybe they have been searching for a long time? in this subject ? It would be nice if we had an informatics expert or even a security expert, but I will ask you the question because you are dealing with this issue with the case with life with private information, the private life of the patients you do not transmit information, of course, healthy for a person on the Internet or for a person with all this subject sensitive.

تماما ،  ألا يعني هذا الموضوع بالذات ألا يؤدي ربما إلى الحرج الذي عرفناه من قبل في أمراض أخرى يعني كان الإنسان يخجل من أن يقال فلان أصيب بكذا ؟ Exactly, does this issue not necessarily mean that it may not lead to the embarrassment that we knew before in other diseases, I mean, was a person ashamed to be told so and so?

لا هذا الخجل سوف يضل موجودا في طول الحياة يعني و للعديد من الأمراض و عن كانت VIH يعني السيدا إن كان السل و إن كان الملاريا و إن كان أي شيء يعني و بالتالي الكورونا يأتي في سياق هذا الموضوع . No, this shyness will go astray in the longevity of life, I mean, for many diseases, and if VIH means AIDS, if it is tuberculosis, if it is malaria, and if anything means, then corona comes in the context of this topic.

من الممكن يعني من ناحية شو بس، بس أعد السؤال لو سمحت ؟ Could I mean, on the one hand, but I repeat the question, please?

يعني جانب انتقال المعلومات المتعلقة بالمريض ؟ مفهوم مفهوم ، يعني هو سر بهذه الحياة . Aspect of transmission of patient-related information? Understandable concept, meaning it is a secret in this life.

بهذه الحالة السر المهني ، نعم ، يعني نحن لسنا مضطرين أن ننقل أسماء المرضى المهم انه هناك حالات في المكان الفلاني ، تنقل الحالة ، و في حالة و في حالة طبعا و في حالة أننا اضطررنا إلى  فعل ذلك يعني طبعا لن يحصل هذا بشكل علني هذا يحصل فقط ضمن النطاق الطبي ضمن المراكز الصحية و وزارة الصحة أو المشافي و وزارة الصحة . In this case, the professional secret, yes, I mean, we do not have to pass on the names of the important patients, that there are cases in the place, transfer of the case, and in the case and in the case of course and in the case that we had to do that, I mean, of course, this will not happen in public Only within the medical range within health centers, the Ministry of Health or hospitals and the Ministry of Health.

لكي طبعا يتم محاصرة هذا الوباء يجب أن نعرف هذا الإنسان أين يسكن؟ من ، مع من يسكن؟ ما هو ما هي من هم الأشخاص الذين تعرض لهم؟ لكي نحد من و نستدعي كل هؤلاء الأشخاص. In order for this epidemic to be besieged, of course, we must know where this person lives? Who, with whom does he live? What is who they are? In order to limit and summon all these people.

و بالتالي نحن مضطرون هنا يعني ضمن النطاق الصحي لكشف هذا السر بين، لكن ليس لبقية العالم لسنا، لن نتحدث في برنامج الأخبار ، الشخص الفلاني أصيب بالموضوع الفلاني ليس هذا هو الهدف . And therefore we are forced here, I mean, within the healthy range to reveal this secret between, but not for the rest of the world we are not, we will not talk on the news program, the person so-and-so has been subjected to this, and this is not the goal.

و لكن الهدف هو فقط تطويق مثلا نقطة إصابة أو إنسان مصاب و لكي لا ينتشر خلال مع، حوله أي فيما حوله ضمن أسرته أو عائلته أو مكان عمله . But the goal is only to encircle, for example, a point of injury or an infected person, so that it does not spread through with, around it, i.e. what is around it within its family, family, or place of work.

سؤال قصير و من نصيب الدكتور جاك مخباط و الجواب قصير من فضلك ، أبقى مع هذه المقارنة بين التحقيق البوليسي و التحقيق الصحي هل هناك تعاون دولي يشبه الإنتربول مثلا ؟ نتخيل فريقا متكونا من عدة خبراء من جنسيات مختلفة يسمعون بوجود حالة خاصة في منطقة ما فيذهبون إلى هناك للتحقيق ؟ A short question, from Dr. Jacques disappointed, and the answer is short. Please, keep this comparison between police and health investigations. Is there international cooperation similar to INTERPOL, for example? Imagine a team made up of several experts of different nationalities hearing a special case in a region and going there to investigate?

لا هيدا دور وزارة الصحة ، المحلية ؟ ، و تواصلن مع منظمة الصحة العالمية نحن بنعرف أنو في نظام تواصل بين وزارة الصحة و منظمة الصحة العالمية اللي هوregulation international health يللي بيعطوا خبر لبعضهم . No, this is the role of the Ministry of Health, the local? And, you communicate with the World Health Organization, we know that you are in a communication system between the Ministry of Health and the World Health Organization, which is the international health regulation, who will give some news to each other.

يعني هيذي موجودة و مثلما حضرتك كنت عم تذكر هي هالتواصل المعلوماتي الي يجب ان يحصل بطريقة مباشرة بين كل وزارات الصحة . I mean, you will be present, and just as you were, you would remember that this information communication should take place directly between all ministries of health.

نعم شكرا لك دكتور جاك مخباط و لك أيضا دكتور رياض درقاوي، شكرا للزميل طه بنغ تشو يون من القاهرة ، مشاهدينا الأعزاء شكرا على المتابعة إلى اللقاء شكرا لكم . Yes, thank you, Dr. Jacques Mokhtab, and also Dr. Riyad Derqawi, thank you to colleague Taha Peng Chu Yun from Cairo, dear viewers, thank you for watching. Thank you.