×

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώσουμε τη λειτουργία του LingQ. Επισκέπτοντας τον ιστότοπο, συμφωνείς στην πολιτική για τα cookies.


image

Selkouutiset 05.2023, Radio Selkouutiset tiistai 16.5.2023

Radio Selkouutiset tiistai 16.5.2023

Suosituimmat presidenttiehdokkaat

Yle on kysynyt suomalaisilta, ketä he kannattavat seuraavaksi presidentiksi. Suosituin henkilö presidentiksi on vihreiden Pekka Haavisto. Haavistoa kannattaa 28 prosenttia suomalaisista.

Toiseksi suosituin henkilö presidentiksi on Suomen Pankin pääjohtaja Olli Rehn. Rehniä kannattaa 15 prosenttia suomalaisista.

Kolmanneksi suosituin henkilö presidentiksi on Ulkopoliittisen instituutin johtaja Mika Aaltola. Aaltolaa kannattaa 13 prosenttia suomalaisista.

Kaikkien kolmen henkilön, eli Haaviston, Rehnin ja Aaltolan kannatus on kasvanut Ylen edellisen kyselyn jälkeen.

Ilmavoimien lento-onnettomuus

Suomen armeijalle tapahtui maanantaina lento-onnettomuus. Ilmavoimien Hawk-harjoituskone putosi Keuruulla. Koneessa oli lento-oppilas ja lennonopettaja. He pelastuivat heittoistuimella. Hawk-lentokone tuhoutui, kun se putosi.

Tutkijat ovat aloittaneet onnettomuuden tutkinnan. Tutkijat kertoivat tiistaina, että koneen moottori sammui ennen kuin kone putosi. Moottori viedään tutkittavaksi.

Myös lentokoneen lentotallennin on löydetty. Se auttaa selvittämään, miksi ilmavoimien Hawk-hävittäjä putosi Keuruulla.

Ukraina

Venäjä on ampunut Ukrainan pääkaupunkiin Kiovaan paljon ohjuksia. Ukraina sanoo, että Venäjä ampui Kiovaan 18 ohjusta viime yönä. Venäjä ampui ohjuksia monesta suunnasta.

Ukraina sanoo, että Ukrainan armeija torjui kaikki ohjukset. Siksi kukaan ei ilmeisesti loukkaantunut tai kuollut. Ukraina sanoo, että Ukrainan armeija torjui myös 6 droonia, jotka Venäjä lähetti Kiovaan.

Myös tiistaina päivällä Ukraina on torjunut Venäjän ohjuksia.

Venäjä ei tykkää, että Britannia antaa Ukrainalle pitkän matkan risteilyohjuksia. Venäjä uhkaa tehdä lisää iskuja, jos Britannia antaa ohjuksia Ukrainalle.

Finnairin matkatavarasäännöt

Lentofirma Finnair tiukentaa matkatavarasääntöjä. Finnair haluaa vähentää käsimatkatavaroita lentokoneen matkustamossa.

Jatkossa halvimpaan lentolippuun sisältyy vain pieni laukku, joka mahtuu penkin alle. Myös ostosten lentoaseman kaupoista pitää mahtua penkin alle.

Muutokset koskevat lentolippuja, jotka ostetaan kesäkuun alusta lähtien.

Sää

Keskiviikkona sataa vettä Pohjanmaan alueella ja Lapissa. Muualla tulee sadekuuroja.

Lämpötila on enimmäkseen 10 ja 17 asteen välillä. Pohjois-Lapissa on kylmempää.

Tuuli on keskiviikkona kovaa melkein koko maassa.

Päivän kysymykset

- Description

- Kuka on suosituin henkilö presidentiksi?

- Kuinka suosittu Mika Aaltola on presidentiksi?

- Milloin Hawk-hävittäjä putosi Keuruulla?

- Miten lentäjälle ja lennonopettajalle kävi onnettomuudessa?

- Kuinka monta ohjusta Venäjä ampui Kiovaan?

- Kuinka monta ohjusta Ukraina torjui niistä?

- Mitä Finnair tiukentaa?

- Pitääkö myös ostosten mahtua penkin alle?

- Onko koko maassa aurinkoista keskiviikkona?

- Millaista tuuli on keskiviikkona?

Radio Selkouutiset tiistai 16.5.2023 Radio Clear News Dienstag 16.5.2023 Radio Clear News Tuesday 16.5.2023

**Suosituimmat presidenttiehdokkaat**

Yle on kysynyt suomalaisilta, ketä he kannattavat seuraavaksi presidentiksi. Suosituin henkilö presidentiksi on vihreiden Pekka Haavisto. Haavistoa kannattaa 28 prosenttia suomalaisista.

Toiseksi suosituin henkilö presidentiksi on Suomen Pankin pääjohtaja Olli Rehn. Rehniä kannattaa 15 prosenttia suomalaisista.

Kolmanneksi suosituin henkilö presidentiksi on Ulkopoliittisen instituutin johtaja Mika Aaltola. Aaltolaa kannattaa 13 prosenttia suomalaisista.

Kaikkien kolmen henkilön, eli Haaviston, Rehnin ja Aaltolan kannatus on kasvanut Ylen edellisen kyselyn jälkeen.

**Ilmavoimien lento-onnettomuus**

Suomen armeijalle tapahtui maanantaina lento-onnettomuus. Ilmavoimien Hawk-harjoituskone putosi Keuruulla. Koneessa oli lento-oppilas ja lennonopettaja. He pelastuivat heittoistuimella. Hawk-lentokone tuhoutui, kun se putosi.

Tutkijat ovat aloittaneet onnettomuuden tutkinnan. Tutkijat kertoivat tiistaina, että koneen moottori sammui ennen kuin kone putosi. Moottori viedään tutkittavaksi.

Myös lentokoneen lentotallennin on löydetty. Se auttaa selvittämään, miksi ilmavoimien Hawk-hävittäjä putosi Keuruulla.

**Ukraina**

Venäjä on ampunut Ukrainan pääkaupunkiin Kiovaan paljon ohjuksia. Ukraina sanoo, että Venäjä ampui Kiovaan 18 ohjusta viime yönä. Venäjä ampui ohjuksia monesta suunnasta.

Ukraina sanoo, että Ukrainan armeija torjui kaikki ohjukset. Siksi kukaan ei ilmeisesti loukkaantunut tai kuollut. Ukraina sanoo, että Ukrainan armeija torjui myös 6 droonia, jotka Venäjä lähetti Kiovaan.

Myös tiistaina päivällä Ukraina on torjunut Venäjän ohjuksia.

Venäjä ei tykkää, että Britannia antaa Ukrainalle pitkän matkan risteilyohjuksia. Venäjä uhkaa tehdä lisää iskuja, jos Britannia antaa ohjuksia Ukrainalle.

**Finnairin matkatavarasäännöt**

Lentofirma Finnair tiukentaa matkatavarasääntöjä. Finnair haluaa vähentää käsimatkatavaroita lentokoneen matkustamossa.

Jatkossa halvimpaan lentolippuun sisältyy vain pieni laukku, joka mahtuu penkin alle. Myös ostosten lentoaseman kaupoista pitää mahtua penkin alle.

Muutokset koskevat lentolippuja, jotka ostetaan kesäkuun alusta lähtien.

**Sää**

Keskiviikkona sataa vettä Pohjanmaan alueella ja Lapissa. Muualla tulee sadekuuroja.

Lämpötila on enimmäkseen 10 ja 17 asteen välillä. Pohjois-Lapissa on kylmempää.

Tuuli on keskiviikkona kovaa melkein koko maassa.

**Päivän kysymykset**

- Description

- Kuka on suosituin henkilö presidentiksi?

- Kuinka suosittu Mika Aaltola on presidentiksi?

- Milloin Hawk-hävittäjä putosi Keuruulla?

- Miten lentäjälle ja lennonopettajalle kävi onnettomuudessa?

- Kuinka monta ohjusta Venäjä ampui Kiovaan?

- Kuinka monta ohjusta Ukraina torjui niistä?

- Mitä Finnair tiukentaa?

- Pitääkö myös ostosten mahtua penkin alle?

- Onko koko maassa aurinkoista keskiviikkona?

- Millaista tuuli on keskiviikkona?