×

LingQ'yu daha iyi hale getirmek için çerezleri kullanıyoruz. Siteyi ziyaret ederek, bunu kabul edersiniz: çerez politikası.

Selkouutiset 05.2023, Radio Selkouutiset sunnuntai 7.5.2023 – Okunacak Metin

Selkouutiset 05.2023, Radio Selkouutiset sunnuntai 7.5.2023

Orta 1 Okuma pratiği için Fince dersi

Bu dersi şimdi öğrenmeye başlayın

Radio Selkouutiset sunnuntai 7.5.2023

Autokauppa

Ihmiset ostavat nyt vähemmän autoja kuin aikaisemmin. Autoala ennustaa, että uusia autoja ostetaan tänä vuonna melkein yhtä vähän kuin 90-luvun lamavuosina. Ihmisillä on vähemmän rahaa kuin ennen, koska hinnat ovat nousseet.

Uusi auto maksaa keskimäärin lähes 40 000 euroa. Ihmiset ostavat nyt halvempia ja vanhempia autoja kuin aiemmin. Autoalan arvio kertoo, että autokaupan keskihinta on noin 8000 euroa.

Norjalainen lohi

Norjalainen lohi maksaa nyt paljon Suomen kaupoissa. Lohi maksaa paljon enemmän kuin syksyllä. Norjalaisen lohen kilohinta voi olla kaupan kalatiskillä jopa 40 euroa, kun syksyllä kilo lohta maksoi alle 10 euroa.

Ihmiset ovat alkuvuoden aikana ostaneet vähemmän kalaa kuin aikaisemmin. Kalakauppiaat arvioivat, että kesällä lohi maksaa taas vähemmän kuin nyt.

Tornien taiston tuloksia

Lauantaina oli lintukilpailu Tornien taisto. Kilpailuun osallistui yli 3 000 ihmistä eri puolilla Suomea. Mukana oli yli 300 lintutornia.

Eniten erilaisia lintulajeja tunnistettiin Kristiinankaupungin Siipyyssä. Siellä ihmiset näkivät yhteensä 108 eri lintulajia.

Kilpailun aikana kaikki osallistujat näkivät yhteensä yli 200 eri lintulajia.

Harvinaisin lintu oli amerikanmustalintu. Lintu nähtiin Kokkolassa. Amerikanmustalintu on nähty Suomessa aikaisemmin vain 10 kertaa.

Kaakkois-Aasian kuumuus

Kaakkois-Aasiassa sää on erittäin kuuma.

Vietnamissa mitattiin lauantaina 44,1 asteen lämpötila. Tämä on uusi ennätys Vietnamissa. Viranomaiset ovat sanoneet, että ihmisten kannattaa pysyä sisällä. Vietnamin pääkaupungin Hanoin kaduilla on ollut vain vähän ihmisiä.

Thaimaassa lämpötila oli lauantaina 44,6 astetta ja Myanmarissa 43,8 astetta. Myös Intiassa ja Bangladeshissa lämpötila on paljon korkeampi kuin tavallisesti tähän aikaan vuodesta.

Sää

Sää on enimmäkseen poutainen. Aurinko paistaa välillä Etelä-Suomessa ja Keski-Suomessa.

Lämpötila on yöllä -3 ja +3 asteen välillä. Maanantaina päivällä lämpötila on +10 ja +17 asteen välillä.

Päivän kysymykset

- Mitä ostetaan vähemmän kuin ennen?

- Paljonko uusi auto keskimäärin maksaa?

- Minkä verran norjalainen lohi maksoi syksyllä?

- Montako lintutornia osallistui kisaan?

- Mikä nähtiin Kokkolassa?

- Kuinka kuuma oli Vietnamissa?

- Missä Suomessa paistaa aurinko?

Learn languages from TV shows, movies, news, articles and more! Try LingQ for FREE