×

Vi använder kakor för att göra LingQ bättre. Genom att besöka sajten, godkänner du vår cookie policy.


image

Selkouutiset 05.2023, Radio Selkouutiset maanantai 15.5.2023

Radio Selkouutiset maanantai 15.5.2023

Ruoan hinta

Ruuan hinta on kääntynyt laskuun pitkän nousun jälkeen.

Viime kuussa, eli huhtikuussa, ruoan hinta laski 1,2 prosenttia maaliskuusta. Ruoan hinta laski kuukauden aikana enemmän kuin kertaakaan vuoden 2019 jälkeen.

Ruoka on kuitenkin paljon kalliimpaa kuin vuosi sitten. Viime vuoden huhtikuusta ruoan hinta on noussut melkein 14 prosenttia. Hintojen nousuvauhti on kuitenkin hidastunut.

Hallitusneuvottelut

Hallitusneuvottelut ovat jatkuneet maanantaina. Hallituksen muodostaja, kokoomuksen Petteri Orpo sanoo, että säästöistä neuvotellaan tarkkaan. Orpo sanoo, että vaikempia ovat kysymykset sosiaali- ja terveydenhuollon säästöistä ja rakenteista.

Orpo sanoo, että uusi hallitusohjelma valmistuu kesäkuussa, viimeistään ennen juhannusta.

Asiantuntijat arvioivat Ylelle, että hallitus voi tehdä leikkauksia esimerkiksi etuuksien indeksikorotuksiin ja asumistukeen.

Turkin presidentinvaalit

Turkissa on laskettu presidentinvaalien ääniä. Vaalit pidettiin sunnuntaina.

Turkin nykyinen presidentti Recep Tayyip Erdoğan johti ääntenlaskua maanantaina päivällä, mutta Erdogan ei saanut puolta äänistä. Siksi Turkin presidentinvaaleissa tulee toinen kierros.

Myös Erdoğanin vastaehdokas, oppositiojohtaja Kemal Kılıçdaroğlu sanoi maanantaina päivällä, että Turkin presidentinvaaleissa tulee toinen kierros.

Käännytykset Venäjän rajalla

Venäjä on käännyttänyt suomalaisia Kakkois-Suomen raja-asemilla. Venäjä on käännyttänyt muutaman päivän aikana muutamia kymmeniä EU-kansalaisia.

Monet kaakkois-suomalaiset ovat käyneet Venäjällä tankkaamassa ja ostoksilla. Venäjän viranomaiset ovat mitätöineet suomalaisten viisumeita.

Viisumi on usein esimerkiksi työmatkaa varten. Venäjän rajavartijat ovat ehkä alkaneet noudattaa tiukempia ohjeita viisumien valvonnassa. Aiemmin suomalaiset ovat päässeet työmatkaviisumeilla myös ostoksille.

Yötön yö

Pohjois-Suomessa alkaa tiistaina yötön yö. Se tarkoittaa, että aurinko paistaa yhtäjaksoisesti yli kaksi kuukautta.

Seuraavan kerran aurinko laskee Utsjoella 28. heinäkuuta.

Yöttömän yön raja kulkee Kemi-Kuusamo-linjan pohjoispuolella.

Sää

Tiistaina etelässä tulee sateita.

Länsirannikolla ja Lapissa tulee sadekuuroja. Idässä on vielä tiistaina iltapäivällä poutaa.

Lämpötila on 17 ja 22 asteen välillä. Etelässä sateessa on viileämpää.

Päivän kysymykset

- Onko ruoan hinta noussut vai laskenut maaliskuusta?

- Onko ruoan hinta noussut vai laskenut viime vuoden huhtikuusta?

- Mitkä ovat vaikempia asioita hallitusneuvotteluissa?

- Voiko hallitus tehdä leikkauksia asumistukeen?

- Milloin Turkissa oli presidentinvaalit?

- Miksi Turkin presidentinvaaleissa tarvitaan toinen kierros?

- Laskeeko aurinko Utsjoella ensi lauantaina?

- Sataako Etelä-Suomessa tiistaina?


Radio Selkouutiset maanantai 15.5.2023 Radio Clear News Monday 15.5.2023

**Ruoan hinta**

Ruuan hinta on kääntynyt laskuun pitkän nousun jälkeen.

Viime kuussa, eli huhtikuussa, ruoan hinta laski 1,2 prosenttia maaliskuusta. Ruoan hinta laski kuukauden aikana enemmän kuin kertaakaan vuoden 2019 jälkeen.

Ruoka on kuitenkin paljon kalliimpaa kuin vuosi sitten. Viime vuoden huhtikuusta ruoan hinta on noussut melkein 14 prosenttia. Hintojen nousuvauhti on kuitenkin hidastunut.

**Hallitusneuvottelut**

Hallitusneuvottelut ovat jatkuneet maanantaina. Hallituksen muodostaja, kokoomuksen Petteri Orpo sanoo, että säästöistä neuvotellaan tarkkaan. Orpo sanoo, että vaikempia ovat kysymykset sosiaali- ja terveydenhuollon säästöistä ja rakenteista.

Orpo sanoo, että uusi hallitusohjelma valmistuu kesäkuussa, viimeistään ennen juhannusta.

Asiantuntijat arvioivat Ylelle, että hallitus voi tehdä leikkauksia esimerkiksi etuuksien indeksikorotuksiin ja asumistukeen.

**Turkin presidentinvaalit**

Turkissa on laskettu presidentinvaalien ääniä. Vaalit pidettiin sunnuntaina.

Turkin nykyinen presidentti Recep Tayyip Erdoğan johti ääntenlaskua maanantaina päivällä, mutta Erdogan ei saanut puolta äänistä. Siksi Turkin presidentinvaaleissa tulee toinen kierros.

Myös Erdoğanin vastaehdokas, oppositiojohtaja Kemal Kılıçdaroğlu sanoi maanantaina päivällä, että Turkin presidentinvaaleissa tulee toinen kierros.

**Käännytykset Venäjän rajalla**

Venäjä on käännyttänyt suomalaisia Kakkois-Suomen raja-asemilla. Venäjä on käännyttänyt muutaman päivän aikana muutamia kymmeniä EU-kansalaisia.

Monet kaakkois-suomalaiset ovat käyneet Venäjällä tankkaamassa ja ostoksilla. Venäjän viranomaiset ovat mitätöineet suomalaisten viisumeita.

Viisumi on usein esimerkiksi työmatkaa varten. Venäjän rajavartijat ovat ehkä alkaneet noudattaa tiukempia ohjeita viisumien valvonnassa. Aiemmin suomalaiset ovat päässeet työmatkaviisumeilla myös ostoksille.

**Yötön yö**

Pohjois-Suomessa alkaa tiistaina yötön yö. Se tarkoittaa, että aurinko paistaa yhtäjaksoisesti yli kaksi kuukautta.

Seuraavan kerran aurinko laskee Utsjoella 28. heinäkuuta.

Yöttömän yön raja kulkee Kemi-Kuusamo-linjan pohjoispuolella.

**Sää**

Tiistaina etelässä tulee sateita.

Länsirannikolla ja Lapissa tulee sadekuuroja. Idässä on vielä tiistaina iltapäivällä poutaa.

Lämpötila on 17 ja 22 asteen välillä. Etelässä sateessa on viileämpää.

**Päivän kysymykset**

- Onko ruoan hinta noussut vai laskenut maaliskuusta?

- Onko ruoan hinta noussut vai laskenut viime vuoden huhtikuusta?

- Mitkä ovat vaikempia asioita hallitusneuvotteluissa?

- Voiko hallitus tehdä leikkauksia asumistukeen?

- Milloin Turkissa oli presidentinvaalit?

- Miksi Turkin presidentinvaaleissa tarvitaan toinen kierros?

- Laskeeko aurinko Utsjoella ensi lauantaina?

- Sataako Etelä-Suomessa tiistaina?