×

Мы используем cookie-файлы, чтобы сделать работу LingQ лучше. Находясь на нашем сайте, вы соглашаетесь на наши правила обработки файлов «cookie».

Selkouutiset 05.2023, Radio Selkouutiset perjantai 19.5.2023 – Текст для чтения

Selkouutiset 05.2023, Radio Selkouutiset perjantai 19.5.2023

Средний 1 Урок финского для практики чтения

Начать изучать этот урок прямо сейчас

Radio Selkouutiset perjantai 19.5.2023

Maahanmuuttopolitiikka

Suomen maahanmuuttopolitiikka ehkä kiristyy. Näin arvioi kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo.

Orpo vetää hallitusneuvotteluja. Hallitusneuvotteluissa on mukana myös perussuomalaiset.

Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra sanoo, että perussuomalaiset lähtee mukaan hallitukseen vain, jos maahanmuuttopolitiikka kiristyy.

Ensi viikko on hallitusneuvottelujen 4. viikko.

Sote-alalle ehkä lakkoja

Sosiaali- ja terveysalalla voi alkaa lakko ensi viikolla. Lakko alkaa ensi viikon tiistaina, jos palkkariitaan ei löydy ratkaisua sitä ennen.

Lakko vaikuttaa joissakin yksityisissä päiväkodeissa ja vanhusten hoivakodeissa. Lakko ei koske koko sosiaali- ja terveysalaa.

Työntekijät aikovat mennä lakkoon eli lopettaa työt noin 40 päiväkodissa ja noin 30 hoivakodissa. Lakko kestää muutaman päivän.

Lakon syy on palkkariita. Yksityisen sosiaali- ja terveysalan työntekijät vaativat, että he saavat samaa palkkaa kuin julkisen puolen työntekijät.

Esimerkiksi lähihoitajan palkka on yksityisissä firmoissa noin 200 euroa pienempi kuin julkisella puolella. Julkisen puolen rahat tulevat veroista.

Yle Kielikoulu

Yle Kielikoulussa opiskellaan suomea katsomalla suomenkielisiä tv-ohjelmia.

Ohjelmissa on myös suomenkielinen tekstitys. Katsoja saa vaikeille sanoille käännöksen.

Katsoja voi itse valita, millä kielellä käännökset ovat. Kieliä on 14, esimerkiksi englanti, arabia ja ukraina.

Yle Kielikoulu tarjoaa käännöksiä sen perusteella, mikä on katsojan suomen kielen taso.

Myös tehtävät sopivat tasolle, jonka katsoja on valinnut. Tehtävät liittyvät ohjelman tekstiin.

Kääntäjä Jonatan Pedersen koordinoi Kielikoulua. Hän kertoo, että Yle Kielikoulu on käyttäjille ilmainen.

Pedersen sanoo, että käyttäjät ovat antaneet positiivista palautetta Kielikoulusta. Käyttäjien mielestä Kielikoulua on mukava käyttää.

Kielikoulua voi käyttää sovelluksella tai selaimella. Lisää tietoa Kielikoulusta löytyy osoitteesta yle.fi/kielikoulu.

Sää

Lauantaina aurinko paistaa melkein koko maassa ja sää on lämmintä. Lämpötila on jopa yli 20 astetta. Pohjois-Lapissa on kylmempää.

Sunnuntaina lämpötila nousee Etelä-Suomessa jo lähelle hellerajaa eli 25 astetta ja sää lämpenee myös Lapissa.

Päivän kysymykset

- Description

- Kuka on Petteri Orpo?

- Mitä Orpo arvioi Suomen maahanmuuttopolitiikasta?

- Millä alalla voi alkaa lakko ensi viikolla?

- Koskeeko lakko koko alaa?

- Mikä on syy siihen, että lakko ehkä alkaa?

- Onko lähihoitajan palkka suurempi yksityisellä vai julkisella puolella?

- Mikä on Yle Kielikoulun opetusmateriaalia?

- Kuinka vaikeita Kielikoulun tehtävät ovat?

- Minkälainen on viikonlopun sää?

Learn languages from TV shows, movies, news, articles and more! Try LingQ for FREE