×

We use cookies to help make LingQ better. By visiting the site, you agree to our cookie policy.

מסעותי המופלאים - מאת יגאל עשת, פרק 10 - תקרית הבננה

פרק 10 - תקרית הבננה

האוניה רתוקה הייתה בנמל ב'פוינט-נואר'. יצאנו כמה קדטים לתור את העיר. 'פוינט נואר' כרוב הערים באפריקה צמודה לג'ונגל המקומי, העשיר בצמחיה טרופית. בשעת לילה מאוחרת, חזרנו לאוניה. הדרך מהעיר לנמל הייתה קצרה ובלילה טרופי נעים זה החלטנו לצעוד רגלי. בקצה העיר, כחצי קילומטר משער הנמל, ממוקם השוק המרכזי של העיר והסביבה. כאשר חלפנו על פני השוק נזכר אחד הקדטים שהוא חובב בננות והחליט לגשת לשוק ולקנות אשכול. נכנסנו לשוק. השעה הייתה חצות הלילה אך הרוכלים, שכנראה לא היו תושבי העיר אלא כפריים מהסביבה ישנו לצד הדוכנים. בחרנו בדוכן עמוס באשכולות בננות והערנו את הרוכל.

הייתה לנו בעיה אחת קטנה. היות והתושבים דוברים צרפתית ואילו אנו לא מבינים אפילו מילה בשפה זו, התנהל המיקוח על המחיר בשתי שפות, עברית וצרפתית. דבר זה בידר את הרוכל והצגות הפנטומימה שלי גרמו לו לפרצי צחוק. כבר ידוע לכם, הקוראים, מסיפורי הקודם כיצד צוחק האפריקאי. זה מתחיל בצחקוק חרישי ודרך צחוק מתגלגל עובר לשאגות רמות. מדי פעם נעצרת נשימתו ותוך זמן קצר חוזר לשאוג ביתר שאת.

לא עבר זמן רב וכל הרוכלים בשוק הגיחו לברר את פשר פתיחת הקרנבל הלילי המוזר. הקדט חובב הבננות בחר אשכול לתפארת. כל בננה הייתה יכולה לזכות את המגדל בפרס הבננה הגדולה בעולם. היות וטעמתי כבר את ענקי הבננות האלה וטעמם לא היה מהמשובחים, הצעתי לקדט הרעב לטעום מהפרי לפני הקניה. הבחור שלף אחת מענקי הבננות וקלף אותה ברוב חשיבות. דממה ירדה על השוק. כל הרוכלים שעד לרגע הטעימה צחקו והחליפו חוויות, הפסיקו את כל עיסוקיהם והתקבצו לשמוע את פסק הדין שיחרוץ המומחה הישראלי לצרכנות.

הבחור נגס בבננה ולעס היטב. כל העיניים נישאו לעברו, אך במקום מענה נגס נגיסה נוספת בבננה, כך שלמרות ההתעניינות הרבה של הסובבים אותו, לא הוציא מילה עד שגמר את הבננה. בסוף החליט לקנות. הטובין והכסף עברו מיד ליד ויצאנו מהשוק. ביציאה מהשוק פגשנו בקבוצה נוספת של קדטים. אחד מהם דובר צרפתית התחיל לדובב את הרוכלים וכאן התברר לנו שהשאלה שהטרידה אותם הייתה: למה התעקש הקדט לקנות בננות לבישול כאשר השוק מלא באשכולות בננות הטובות לאכילה. הקדט ואשכול הבננות התקדמו בינתיים לכיוון שער הנמל ואילו אנו החלטנו שהשעה מאוחרת ואין לנו רצון לבזבז שעה נוספת בהחלפת אשכול הבננות. נפרדנו לשלום מהרוכלים בשוק וצעדנו לאוניה. למחרת נודע לקדט שרכש בננות לבישול במקום בננות הטובות לאכילה, הקדט ניגש אלי בזמן עבודתי על הסיפון בטענה למה לא הזהרתי אותו. "נו" עניתי "וכי לא ביקשתי ממך לטעום מהבננות לפני הקניה"?

פרק 10 - תקרית הבננה Chapter 10 - The Banana Incident Глава 10 - Инцидент с Бананом

האוניה רתוקה הייתה  בנמל ב'פוינט-נואר'. The ship was stranded at the port of Point Noir. יצאנו כמה קדטים לתור את העיר. We went out a few cadets to tour the city. 'פוינט נואר' כרוב הערים באפריקה צמודה לג'ונגל המקומי, העשיר בצמחיה טרופית. 'Point Noir' like most cities in Africa is adjacent to the local jungle, rich in tropical vegetation. בשעת לילה מאוחרת, חזרנו לאוניה. Late at night, we returned to the ship. הדרך מהעיר לנמל הייתה קצרה ובלילה טרופי נעים זה החלטנו לצעוד רגלי. The road from the city to the port was short and on a pleasant tropical night we decided to hike. בקצה העיר, כחצי קילומטר משער הנמל, ממוקם השוק המרכזי של העיר והסביבה. At the edge of the city, about half a kilometer from the port gate, is the main market of the city and the surrounding area. כאשר חלפנו על פני השוק נזכר אחד הקדטים שהוא חובב בננות והחליט לגשת לשוק ולקנות אשכול. As we passed the market one of the cadets remembered that he was a fan of bananas and decided to go to the market and buy a cluster. נכנסנו לשוק. We entered the market. השעה הייתה חצות הלילה אך הרוכלים, שכנראה לא היו תושבי העיר אלא כפריים מהסביבה ישנו לצד הדוכנים. It was midnight but the hawkers, who were probably not city dwellers but villagers from the area, slept next to the stalls. בחרנו בדוכן עמוס באשכולות בננות והערנו את הרוכל. We chose a stall laden with banana clusters and woke up the peddler.

הייתה לנו בעיה אחת קטנה. We had one small problem. היות והתושבים דוברים צרפתית ואילו אנו לא מבינים אפילו מילה בשפה זו, התנהל המיקוח על המחיר  בשתי שפות, עברית וצרפתית. Since the residents speak French and we do not understand a single word in this language, the price was negotiated in two languages, Hebrew and French. דבר זה בידר את הרוכל והצגות הפנטומימה שלי גרמו לו לפרצי צחוק. This entertained the peddler and my pantomime performances made him burst out laughing. כבר ידוע לכם, הקוראים, מסיפורי הקודם כיצד צוחק האפריקאי. You, the readers, already know from previous stories how the African laughs. זה מתחיל בצחקוק חרישי ודרך צחוק מתגלגל עובר לשאגות רמות. It starts with a quiet giggle and through rolling laughter goes on to loud roars. מדי פעם נעצרת נשימתו ותוך זמן קצר חוזר לשאוג ביתר שאת. From time to time he stops breathing and soon returns to roaring harder.

לא עבר זמן רב וכל הרוכלים בשוק הגיחו לברר את פשר פתיחת הקרנבל הלילי המוזר. It was not long before all the peddlers in the market came out to find out the meaning of the strange night carnival opening. הקדט חובב הבננות בחר אשכול לתפארת. The banana-loving cadet chose a cluster for glory. כל בננה הייתה יכולה לזכות את המגדל בפרס הבננה הגדולה בעולם. Each banana could have won the tower the largest banana award in the world. היות וטעמתי כבר את ענקי הבננות האלה וטעמם לא היה מהמשובחים, הצעתי לקדט הרעב לטעום מהפרי לפני הקניה. Since I had already tasted these banana giants and their taste was not one of the best, I suggested quenching my hunger to taste the fruit before buying. הבחור שלף אחת מענקי הבננות וקלף אותה ברוב חשיבות. The guy pulled out one of the banana slices and peeled it most importantly. דממה ירדה על השוק. Silence descended on the market. כל הרוכלים שעד לרגע הטעימה צחקו והחליפו חוויות, הפסיקו את כל עיסוקיהם והתקבצו לשמוע את פסק הדין שיחרוץ המומחה הישראלי לצרכנות. All the hawkers who until the moment of tasting laughed and exchanged experiences, stopped all their activities and gathered to hear the verdict that the Israeli consumer expert will make.

הבחור נגס בבננה ולעס היטב. The guy bit into the banana and chewed well. כל העיניים נישאו לעברו, אך במקום מענה נגס נגיסה נוספת בבננה, כך שלמרות ההתעניינות הרבה של הסובבים אותו, לא הוציא מילה עד שגמר את הבננה. All eyes were on him, but instead of answering he took another bite of the banana, so that despite the great interest of those around him, he did not utter a word until he had finished the banana. בסוף החליט לקנות. In the end he decided to buy. הטובין והכסף עברו מיד ליד ויצאנו מהשוק. The goods and money went hand in hand and we left the market. ביציאה מהשוק פגשנו בקבוצה נוספת של קדטים. On leaving the market we met another group of cadets. אחד מהם דובר צרפתית התחיל לדובב את הרוכלים וכאן התברר לנו שהשאלה שהטרידה אותם הייתה: למה התעקש הקדט לקנות בננות לבישול כאשר השוק מלא באשכולות בננות הטובות לאכילה. One of them spoke French and started dubbing the hawkers and here it became clear to us that the question that bothered them was: why did the cadet insist on buying bananas for cooking when the market was full of clusters of good bananas to eat. הקדט ואשכול הבננות התקדמו בינתיים לכיוון שער הנמל ואילו אנו החלטנו שהשעה מאוחרת ואין לנו רצון לבזבז שעה נוספת בהחלפת אשכול הבננות. The cadet and the banana cluster have meanwhile progressed towards the port gate while we have decided that it is late and we have no desire to spend another hour replacing the banana cluster. נפרדנו לשלום מהרוכלים בשוק וצעדנו לאוניה. We said goodbye to the hawkers in the market and marched to the ship. למחרת נודע לקדט שרכש בננות לבישול במקום בננות הטובות לאכילה, הקדט ניגש אלי בזמן עבודתי על הסיפון בטענה למה לא הזהרתי אותו. The next day a cadet learned that he had bought bananas for cooking instead of the bananas that were good to eat, the cadet approached me while I was working on the deck claiming why I had not warned him. "נו" עניתי "וכי לא ביקשתי ממך לטעום מהבננות לפני הקניה"? "Well" I replied "and that I did not ask you to taste the bananas before buying"?