×

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώσουμε τη λειτουργία του LingQ. Επισκέπτοντας τον ιστότοπο, συμφωνείς στην πολιτική για τα cookies.

Selkouutiset 05.2023, Radio Selkouutiset torstai 18.5.2023 – Κείμενο για ανάγνωση

Selkouutiset 05.2023, Radio Selkouutiset torstai 18.5.2023

Ενδιάμεσοι 1 μάθημα Φιλανδικά για εξάσκηση στην ανάγνωση

Άρχισε αυτό το μάθημα τώρα

Radio Selkouutiset torstai 18.5.2023

Hallitusneuvottelut

Hallitusneuvottelut jatkuvat. Nyt hallitusneuvotteluissa keskustellaan veroista.

Hallitusneuvotteluissa on mukana 4 puoluetta. Ne ovat kokoomus, perussuomalaiset, RKP ja kristillisdemokraatit.

Kokoomus haluaa alentaa palkkaveroa. Kokoomuksen mielestä valtio voi kerätä lisää rahaa nostamalla haittaveroja, esimerkiksi tupakkaveroa.

Perussuomalaiset ei kannata palkkaveron alentamista. Puolueen mielestä ei ole järkevää alentaa veroja samaan aikaan, kun valtiolla on paljon velkaa.

Hallitusneuvotteluja johtaa kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo. Orpon tavoite on, että puolueet sopivat uudesta hallituksesta kesäkuun aikana.

Huumekuskit

Huumekuskien määrä on vähentynyt. Huumekuski ajaa autoa, vaikka on käyttänyt huumeita.

Vuonna 2022 poliisi löysi liikenteestä noin 3000 huumekuskia vähemmän kuin vuonna 2020.

Huumekuskeja on vähemmän, koska poliisi on löytänyt monia rikollisten huumekätköjä. Näin arvioi poliisi.

Poliisitarkastaja Heikki Ihalainen sanoo, että turvallisuus liikenteessä on parantunut. Kun huumekuskien määrä vähenee, myös liikenneonnettomuudet vähenevät.

Porukkalotto

Porukkaloton säännöt muuttuvat. Porukkalotossa ryhmä ihmisiä pelaa lottoa yhdessä.

Uudet säännöt määräävät, että ryhmän kaikkien pelaajien pitää rekisteröityä esimerkiksi Veikkauksen nettisivuilla.

Jos osa porukkaloton pelaajista ei ole rekisteröitynyt Veikkauksessa, heidän pitää maksaa lottovoitosta veroa. Tavallisesti lottovoitto on veroton.

Italian tulvat

Italiassa on pahoja tulvia. Tulvien syy on kova sade. Sade on jatkunut Pohjois-Italiassa monta päivää.

Tulvavesi ja maanvyöryt ovat aiheuttaneet paljon vahinkoja. Tuhansien ihmisten on täytynyt lähteä tulvaa pakoon. Tulvissa on kuollut jo yli 10 ihmistä.

Espanjan kuivuus

Sää aiheuttaa ongelmia myös Espanjassa. Espanja kärsii kuivuudesta, koska maassa ei ole satanut pitkään aikaan.

Kuivuus haittaa isoa osaa Espanjan maaseudusta. Espanjan maanviljelijät sanovat, että esimerkiksi vehnää ja oliiviöljyä saadaan yli 50 prosenttia vähemmän kuin tavallisesti.

Sää

Suomessa sää lämpenee. Perjantaina lämpötila on 15-18 astetta.

Viikonloppuna lämpötila on suuressa osassa maata jo yli 20 astetta.

Päivän kysymykset

- Description

- Mistä hallitusneuvotteluissa nyt keskustellaan?

- Mikä on hyvä esimerkki haittaveroista?

- Onko huumekuskeja nykyään enemmän kuin ennen?

- Miten muutos huumekuskien määrässä vaikuttaa turvallisuuteen liikenteessä?

- Miksi on tärkeää, että kaikki porukkaloton pelaajat rekisteröityvät?

- Onko Italian tulvissa kuollut ihmisiä?

- Missä kärsitään kuivuudesta?

- Mitä kuivuus aiheuttaa?

- Minkälainen on lähipäivien sää?

Learn languages from TV shows, movies, news, articles and more! Try LingQ for FREE