×

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώσουμε τη λειτουργία του LingQ. Επισκέπτοντας τον ιστότοπο, συμφωνείς στην πολιτική για τα cookies.

Selkouutiset 05.2023, Radio Selkouutiset perjantai 5.5.2023 – Κείμενο για ανάγνωση

Selkouutiset 05.2023, Radio Selkouutiset perjantai 5.5.2023

Ενδιάμεσοι 1 μάθημα Φιλανδικά για εξάσκηση στην ανάγνωση

Άρχισε αυτό το μάθημα τώρα

Radio Selkouutiset perjantai 5.5.2023

Hallitusneuvottelut

Hallitusneuvottelujen ensimmäinen viikko on ohi.

Hallitusneuvottelujen vetäjä on kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo. Kokoomuksen kanssa hallitusneuvotteluissa ovat mukana perussuomalaiset, RKP ja kristillisdemokraatit.

Orpo sanoo, että puolueet ovat samaa mieltä siitä, että valtion pitää säästää rahaa.

Hallitusneuvottelut jatkuvat maanantaina. Orpon tavoite on, että uusi hallitus on koossa kesäkuussa.

Milan Jaff

Helsinkiläisen katujengin johtohahmo Milan Jaff on saanut uuden rangaistuksen. Oikeus määräsi Jaffille 1 vuoden ja 8 kuukauden vankeusrangaistuksen.

Rangaistus tuli 2 raiskauksesta. Toinen raiskaus oli lapsenraiskaus, koska uhri oli vasta 13-vuotias.

Milan Jaff on jo aikaisemmin saanut 10 vuoden vankeusrangaistuksen. Rangaistus tuli väkivaltarikoksista.

Parkinsonin tauti

Helsingin yliopiston tutkijat ovat saaneet uutta tietoa Parkinsonin taudista. Parkinsonin tauti aiheuttaa esimerkiksi vapinaa ja tekee lopulta liikkumisen vaikeaksi.

Tähän asti ei ole tiedetty, mikä aiheuttaa Parkinsonin tautia. Nyt Helsingin yliopiston tukijat ovat saaneet selville, että Parkinsonin taudin syy on usein bakteeri.

Jos ihminen saa ympäristöstä desulfovibrio-ryhmän bakteereja, hän voi sairastua Parkinsonin tautiin. Uusi tieto voi auttaa Parkinson-potilaiden hoitoa.

Britannian kruunajaiset

Britanniassa valmistaudutaan kruunajaisiin.

Uusi kuningas Charles III kruunataan lauantaina. Kruunajaisseremonia järjestetään Lontoossa, Westminster Abbey -kirkossa.

Kruunajaisiin on kutsuttu 2000 vierasta. Joukossa ovat myös presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio.

Britannian kruunajaisseremoniaa voi seurata myös Suomessa. Lähetys alkaa lauantaina kello 11.45 Yle Areenassa ja TV1:ssä.

Ranskan kuivuus

Etelä-Ranskassa on tosi kuivaa.

Siksi Ranskan hallitus kieltää uima-altaiden myynnin maan eteläosassa. Alueella ei ole satanut vuoteen.

Kuivuuden takia ihmisten pitää säästää vettä. Myös esimerkiksi auton pesua ja nurmikon kastelua on rajoitettu.

Sää

Suomessa sää on tavallista kylmempää. Lämpötila ei nouse lauantaina yli 10 asteen edes etelässä.

Lauantaipäivä valkenee aurinkoisena, päivällä pilvisyys lisääntyy. Sää on kuitenkin poutaista, eli vettä ei sada.

Sunnuntaina sää alkaa lämmetä, ja ensi viikon puolivälissä lämpötila nousee etelässä noin 15 asteeseen.

Päivän kysymykset

- Mitkä puolueet ovat mukana hallitusneuvotteluissa?

- Mistä hallitusneuvottelujen puolueet ovat samaa mieltä?

- Kuka on Milan Jaff?

- Mistä Jaff sai nyt rangaistuksen?

- Mikä voi usein olla Parkinsonin taudin syy?

- Voiko Britannian kruunajaisia seurata Suomessa?

- Miksi uima-altaiden myynti kielletään Etelä-Ranskassa?

- Milloin sää lämpenee?

Learn languages from TV shows, movies, news, articles and more! Try LingQ for FREE