De zin om in het Nederlands te spreken :)

Dag allemaal ! :slight_smile:

Ik ben Laurent, Ik ben Belg (vanuit het gebied van Brussel) and ik studeer Nederlands.
Ik zou graag hier converseren met andere mensen die hebben een groot interesse voor het nederlandse taal.
Allereerst ik denk dat het leuk zou zijn als ik een beetje over mezelf and mijn ervaring met die taal zou schrijven.

Zoals veel franstaligen vanuit België heb ik nederlands naar school geleerd. Helaas was dit geen goede periood voor mij om die taal te leren.
Het onderwijs was heel slecht and lessen waren absoluut niet interessanten. Nooit hebben we een echt interesse en liefde voor die taal ontgewikkeld, misschien omdat de inhoud van de cursus heel saai was en leraren konden niet de schoonheid van het nederlands met ons te delen.
Het is ook zo dat in België wij hebben veel problemen met de linguïstiche gemeenschapen en dus kinderen hebben vaak geen zin om die taal van de andere gemeenschap te studeren. Medias ook geven geen mooie beeld van de situatie and mensen verkiezen om het engelse taal te leren.

Ik heb al tien jaren nederlands aan school gestudeerd maar ik kan nog niet echt wel spreken. Ik begrijp wel, ik kijk naat TV and ik lees vaak nederlandse kranten maar mijn capaciteit om in die taal te spreken is heel slecht (denk ik). Ik kan nooit van worden en zinen herinnneren maar ik heb een goed passief kennis omdat ik heb voor alle die jaren naar het taal beluisterd. Dus kan ik wel nederlandse medias begrijpen maar ik ben nog heel teleurgestelt met mijn actief kennis.
Buitendien is het makkelijker voor mij om vlaamse mensen te begrijpen. Ik heb het moeilijk om nederlanders te begrijpen omdat hun accent heel typisch is… Nu probeer ik om naar meer nederlandse inhoud te luisteren omdat ik wil deze vreemheid te onderwerpen.

Nu wil ik mijn niveau te verbeteren omdat dit is een van mijn wensen om de andere taal van mijn land heel goed te spreken.
Ik denk ook dat het een goed pluspunt kan zijn om werk te vinden in België.
Ik denk dat met mijn passief kennis van de taal kan het ook makkelijker zijn om dit doel te bereiken.

Ik zou ook heel graag lezen over uw ervaring met het nederlands, waarom hebben jullie voor deze taal gekozen en misschien ook over andere adviesen om beter in het nederlands te spreken :slight_smile:

Tot ziens :slight_smile:

Beste Laurent. Ik ben, net zoals jij, ook Belg. Ik woon in Antwerpen, dus natuurlijkerwijs is mijn moedertaal Nederlands. Welke Belgische kranten lees je zoals? Als je Nederlands wil oefenen, laat het me dan gewoon weten.

Hoi Laurent!

Ik heb ook zo’n groot interesse voor het nederlands.

10 lange jaren! Da’s een hele tijd, jongen! Ik heb nu pas 2 jaar gestudeerd maar ik kan helemaal niet spreken! Wel, dat heb ik ook nooit geprobeerd. Ik denk dat het een beetje triest is hoe mensen wil niet de taal (talen) van hun buuren leren. Hier in Australie hebben we een heleboel talen maar mensen spreken allen maar engels. Ongeloofelijk saai als je het mij vraagt!

Het lijk mij wel duidelijk dat je een goeie kenis heeft van de taal. Goed gedaan! Je spreek waarschijnlijk beter dan je denk. En “schrijftelijk” zie ik ook veel te waarderen.

Mijn ervaring: Ik houd van talen, vooral Germanische talen. Nederlands is de eerste taal die ik heb echt studeerd, behalve een paar treurige pogingen. Tot dus ver, gaat het goed. Ik kan veel lezen en verstaan maar als ik al zei, kan ik niet spreken. Ook schrijf ik helemaal niet goed. Een beetje oefenen…da’s wat er nodig is. :slight_smile:

p.s. Ik ben geen belg. Niet dat d’r iets mis mee is! :smiley:

p.s. Dat was een ramp. haha

Hoi jongens!

Hartelijk bedankt voor uw aantwoorden :slight_smile:

@Vincent
Ben jij een echte Antwerpenaar of ben jij laater naar die stad gekomen?
Ik lees vooral de Standaard en Het Laatste Nieuws (Ik denk dat deze krant geen goed reputatie heeft). Ik luister meer dan ik lees… Ik kijk naar het VRT, de nieuws and ook vaak naar de programma’s van Sporza (Ik ben een echt fan van de manier waarvan Johan Boskamp spreekt in het nederlands… maar ik moet oprecht zijn and zeggen dat ik kan hem niet altijd begrijpen…).
Op dit moment zoek ik voor gelegenheiden om de taal te schrijven, dit is mijn eerste fase om mijn kennis te verbeteren en actief woordenschat te schepppen… Daarna zal ik natuurlijk met het spreken beginnen.

@Lmyirtseshem
Ik heb niet voor 10 jaren constant in het nederlands gestudeerd. Op school hadden we nederlandse les misschien 5 uur per week, and we hebben absoluut niks nuttig gedaan. We probeerde heel veel woordenschat te leren en er waren ook rolspelen maar alle die dingen waren niet interessanten. Situaties waren altijd dezelfden en dus heb ik geen gemakkelijkheid met de taal opgebouwt.
Dit is heel spijtig omdat normaals met een goed omgeving kunt je in 10 jaren geweldigen resultaaten halen…
Vorig jaar heb ik deze beslissing genomen dat ik zou meer doen om mijn nederlands te verbeteren. Die 10 jaren op school waren heel goed voor mijn passieve kennis, regelmatig kan ik veel woorden begrijpen maar niet gebruiken. Ik heb niet “from scratch” begonnen en dit was goed om plezier met de taal te hebben.
Ja, jij hebt gelijk, de actueel situatie in België is heel spijtig. Ik ook zie het feit dat we meer dan een nationaal taal hebben als rijkdom…
Jij schrijt heel goed nederlands! Ook kan jij van mooie uitdrukkingen gebruiken en dat mezelf kan ik absoluut niet doen. goed gedaan! :slight_smile:
Zijn er andere germanische talen dat jij graag in de toekomst zou leren?

Als jiij niet Johan Boskamp ken… dit is een prachtig compilatie video van hem… Als jiij kan alles in het nederlands begrijpen dan ben jij een heel goed student :wink:

Ja Laurent, zo is het met school altijd. Je leert bijna niks. Als kind heb ik Japaans gehad en dat was ook mijn ervaring. Nou, ik kan helemaal geen Japaans!

Bedankt voor de complimentie maar ik schrijf nog zo’n rotnederlands. Ik schaam me bijna dood. haha Ik leer ook Jiddisch en later wil ik Duits, Fries, IJslands en een paar andere leren.

Welkom Laurent!

Ik vind het heel leuk als Belgen uit Wallonië Nederlands en Belgen uit Vlaanderen Frans leren, want jullie zijn een voorbeeld voor het land! Ik ben Nederlandofiel en Francofiel tegelijk en mijn ouderlijke taal is het Duits dus ik heb de nodige drietaligheid om in België goed te kunnen functioneren. Als ik in Belgie zou wonen dan zou ik me van de hele talenruzie volstrekt niets aantrekken, want daar zijn alle drie talen die bij jullie in het land gesproken worden veel te leuk voor. Jammer dat je zo slechte ervaringen met taalleessen op school hebt gemaakt, want gemotiveerde leraren zijn heel belangrijk. Ik heb goede taallessen op school gehad en daar al veel van opgestoken. Ik ben niet zo vaak op LingQ want mijn doeltaal Deens wordt hier niet aangeboden.

Wil je mij Nederlands horen spreken? Dat kan op You Tube:

Hartelijke groeten,

Fasulye

Dag Fasulye !!

Bedankt voor je antwoord aan mijn post. Ja, ik denk voor jij dat zou helemaal geen probleem zijn om goed te funtioneren in België :slight_smile: Er zijn niet zo veel mensen die in het Duits spreken in België, maar nu is het een beetje beter voor hen. Op dit moment het is het carnaval tijd en dit is heel belangrijk en beroemd bij de duitse gebied van België.

Ik ben op je Youtube pagina gegaan en ik vond je groep van talen-videos echt leuk en interessant :slight_smile:
Jij spreekt heel goed Nederlands en je hebt een mooie hollander accent, dat kon ik onmiddelijk begrepen met je “g” :))) Je Frans is ook heel goed :wink:
Ik heb ook een book voor de studie van de duitse taal. Ik kan duidelijk wel zien dat Duitse en Nederlandse talen komen vanuit dezelfde familie want veel aspecten van de grammatica en de woordenschat zijn soortgelijken. Misschien voor mij dit niet echt zo moeilijk zou zijn om in het duitse te studeren :slight_smile:
In de toekomst zal ik ook dit taal studeren denk ik en ik vind de duitse cultuur ook zeer interessant.

Succes met je Deens!

Laurent.

Leuke reactie, Laurent!

Ik hoop dat ik met mijn videos ook andere mensen kan inspireren die Nederlands leren, want dat is mijn motivatie om zulke videos te maken.

Bij het Nederlands en het Duits zijn er veel elementen die op elkaar lijken. Alleen moeten mensen die beide talen naast elkaar leren erop letten om deze talen niet met elkaar te vermengen.

Voor Duitstaligen en Engelstaligen is Nederlands vrij makkelijk te leren, ook al heeft het Nederlands een paar klanken die in het Duits en Engels niet bestaan.

Fasulye