De zin om in het Nederlands te spreken :)

Dag allemaal ! :slight_smile:

Ik ben Laurent, Ik ben Belg (vanuit het gebied van Brussel) and ik studeer Nederlands.
Ik zou graag hier converseren met andere mensen die hebben een groot interesse voor het nederlandse taal.
Allereerst ik denk dat het leuk zou zijn als ik een beetje over mezelf and mijn ervaring met die taal zou schrijven.

Zoals veel franstaligen vanuit België heb ik nederlands naar school geleerd. Helaas was dit geen goede periood voor mij om die taal te leren.
Het onderwijs was heel slecht and lessen waren absoluut niet interessanten. Nooit hebben we een echt interesse en liefde voor die taal ontgewikkeld, misschien omdat de inhoud van de cursus heel saai was en leraren konden niet de schoonheid van het nederlands met ons te delen.
Het is ook zo dat in België wij hebben veel problemen met de linguïstiche gemeenschapen en dus kinderen hebben vaak geen zin om die taal van de andere gemeenschap te studeren. Medias ook geven geen mooie beeld van de situatie and mensen verkiezen om het engelse taal te leren.

Ik heb al tien jaren nederlands aan school gestudeerd maar ik kan nog niet echt wel spreken. Ik begrijp wel, ik kijk naat TV and ik lees vaak nederlandse kranten maar mijn capaciteit om in die taal te spreken is heel slecht (denk ik). Ik kan nooit van worden en zinen herinnneren maar ik heb een goed passief kennis omdat ik heb voor alle die jaren naar het taal beluisterd. Dus kan ik wel nederlandse medias begrijpen maar ik ben nog heel teleurgestelt met mijn actief kennis.
Buitendien is het makkelijker voor mij om vlaamse mensen te begrijpen. Ik heb het moeilijk om nederlanders te begrijpen omdat hun accent heel typisch is… Nu probeer ik om naar meer nederlandse inhoud te luisteren omdat ik wil deze vreemheid te onderwerpen.

Nu wil ik mijn niveau te verbeteren omdat dit is een van mijn wensen om de andere taal van mijn land heel goed te spreken.