Att flytta till ett annat land

Hej… jag flyttat till Sverige 8 månader sen med ingen Svenska språk kunskap och där var ingen i Sverige som jag kännade heller. Det var väldigt svårt i början men när språket kommit, kommit också kompissar och mer självförtroende…då kunde jag göra vad som helst och känt som jag kunde klara allt i mitt nytt hem. Jag bara undrade om där finns mer folk här som har flyttat eller tänke på att flytta till ett annat land. Nån som har rest till ett land för flera veckor eller månader??
Lynn

Den längsta period jag har varit utomlands är inte mer än två veckor, och då till ett land där jag kunde språket (Irland, engelska). Först var det svårt att vänja sig vid språket men efter några dagar gick det ganska bra.

Hej denna tråd har jag sett en gång men glömt bort…
Det måste vara hemskt att komma till ett land där ingen kan ens modersmål.

Jag läste på nätet om en som blev sjuk i Sverige och varken kunde engelska eller svenska. Han dog därför att ingen kunde förstå vad det var för fel på honom :frowning: Men om man blir sjuk i Sverige så har man rätt att beställa tolk. Men det verkar inte fungera alltid om man kommer in som akutfall och ens fru till exempel ringer ambulans.
/Maria

Jag tror jag spenderat det mesta av min tid efter skolan utomlands (jag är trettioett nu) och nu bor jag i Skottland sen två och ett halvt år. Eftersom språk alltid har varit mitt stora intresse har jag alltid kunnat tillräckligt för att klara de grundläggande sakerna i livet i de länder jag besökt, till exempel att gå och handla. Men min pappa kommer från Tjeckien, och jag kunde ingen tjeckiska som barn, så när farmor satt barnvakt för mig tyckte jag det var läskigt ibland, i och med att jag inte kunde kommunicera med henne.

Hej! Intressant ämne, själv har jag bott utomlands i snart 13 år. Jag är född och uppvuxen i Nya zeeland och för tretton år sedan for jag och en kompis till mig iväg för att “se världen”. Jag har förbringat det mesta av denna tid i länder där jag från början inte kunnat språket - nu är jag dock någorlunda “settled” i Sverige. Det gör att man lär sig väldigt fort och upplever mycket. Det har naturligtvis blivit aningen ensamt till och från, men min viktigaste upptäckt har varit att man själv kan, i väldigt stor utsträckning, påverka hur det blir. I början, när man börjat kommunicera dagligen i ett språk som man inte helt behärska är det naturligtvis enormt utmattande och det kan vara rätt frustrerande att inte kunna uttrycka precis det man vill…men man lär sig så småningom att finna sig i detta.

Hej,

Jag kom till Sverige för två år sedan och jag måste säga att jag hade inte så svårt eftersom jag hade redan kompisar från Sverige.Det är inte samma sak om man känner någon innan man kommer i ett nytt land. Naturligtvis var det svårt med språket och allt det nya men det var en positiv upplevelse och utmaning för mig. Det var tiden när jag väldig trött och energilös men önskan att lära var kraftigare än trötthet. Mest irriterande var att jag kunde inte uttrycka mig och diskutera med andra människor om ämnen som jag tyckte om.

Hej,

Jag kom till Sverige för två år sedan och jag måste säga att jag hade inte så svårt eftersom jag hade redan kompisar från Sverige.Det är inte samma sak om man känner någon innan man kommer i ett nytt land. Naturligtvis var det svårt med språket och allt det nya men det var en positiv upplevelse och utmaning för mig. Det var tiden när jag väldig trött och energilös men önskan att lära var kraftigare än trötthet. Mest irriterande var att jag kunde inte uttrycka mig och diskutera med andra människor om ämnen som jag tyckte om.