×

Nós usamos os cookies para ajudar a melhorar o LingQ. Ao visitar o site, você concorda com a nossa política de cookies.


image

2023 Yle Uutiset Selkosuomeksi Viikko - Helmikuu, 20-24/02/2023 Viikon Yle Uutiset Selkosuomeksi

20-24/02/2023 Viikon Yle Uutiset Selkosuomeksi

Maanantai 20.2.2023

Nyt uutisia helpolla suomen kielellä, hyvää päivää.

Ensin lakkouutinen.

Lakko Suomen satamissa on jatkunut maanantaina.

Lakko pysäytti satamien tavaraliikenteen viime viikolla.

Lakossa ovat olleet ahtaajat.

Lakon aikana työntekijät eivät tee työtä, ja ahtaajien työtä on lastata tavarat laivoihin ja purkaa tavarat pois laivoista.

Lakon syy on riita palkasta.

Sunnuntaina tehtiin sovintoehdotus, mutta ahtaajien mielestä ehdotuksessa ei luvattu tarpeeksi isoa palkankorotusta.

Siksi lakko satamissa jatkui maanantaina.

Jos tavaraliikenne on poikki kauan, kaupoista voivat loppua esimerkiksi hedelmät.

Sitten uutinen teatterista.

Helsingissä alkoi viikonloppuna monikulttuurinen teatterifestivaali.

Festivaalin teema on, että taide kuuluu kaikille.

Festivaalilla on esityksiä yli 10 eri kielellä, esimerkiksi arabiaksi ja kurdiksi.

Esityksiä on monenlaisia.

Yleisö saa nähdä tanssia, runoutta, näytelmiä ja paljon muuta.

Tämä ryhmä esittää turkkilaista varjoteatteria.

- Me haluasimme sanoa tämän esityksen avulla, että me voimme asua yhdessä ihan rauhassa Suomessa ja monikulttuuriset suhteet ovat tosi tärkeitä.

Helsingissä alkoi viikonloppuna monikulttuurinen teatterifestivaali.

Festivaali järjestetään Helsingin ruotsalaisessa teatterissa eli Svenska Teaternissa, aivan Helsingin keskustassa.

Festivaali kestää 3 viikkoa.

Lopuksi urheilua.

Suomalainen koripalloilija Lauri Markkanen on tehnyt historiaa USA:ssa.

Markkanen pelasi amerikkalaisen koripallosarja NBA:n tähdistöottelussa.

Tähdistöottelun joukkueet on koottu NBA:n parhaista pelaajista.

Markkanen on ensimmäinen suomalainen, joka on päässyt tähdistöotteluun.

Koripalloilija Lauri Markkanen on tehnyt historiaa.

Markkanen pelasi NBA:n tähdistöottelussa sunnuntaina.

Markkanen heitti ottelussa yhteensä 13 pistettä.

Vielä sääennuste.

Huomenna koko maassa on poutaa eli ei sada.

Pohjoisessa, idässä ja länsirannikolla paistaa aurinko.

Etelä- ja Keski-Suomessa on pilvistä.

Idässä ja pohjoisessa pakkasta on 10-18 astetta, etelässä ja lännessä 5-10 astetta.

Näkemiin.

Tiistai 21.2.2023

Nyt uutisia helpolla suomen kielellä, hyvää päivää.

Ensin asiaa inflaatiosta.

Inflaatio eli kuluttajahintojen nousu jatkui myös tammikuussa.

Tilastokeskus kertoo, että hinnat nousivat 8,4 prosenttia viime vuoden tammikuusta.

Ruuan hinta nousi vielä enemmän.

Ruoan hinta nousi vuodessa yli 15 prosenttia.

Eniten kallistuivat jauhot, voi ja munat.

Inflaatio eli kuluttajahintojen nousu jatkui myös tammikuussa.

Tutkimusprofessori Jyrki Niemi Luonnonvarakeskuksesta sanoo, että ehkä loppuvuodesta hinnat voivat jo vähän laskea.

Sitten uutinen Venäjän presidentin puheesta.

Presidentti Vladimir Putin on pitänyt linjapuheen Venäjän parlamentille.

Puheen pääaihe oli Venäjän sotilaallinen erikoisoperaatio eli Venäjän hyökkäys Ukrainaan.

Putin väitti taas, että sota on länsimaiden syytä.

Hän myös sanoi, että lännen pakotteista huolimatta Venäjällä ja sen taloudella menee hyvin.

Venäjän sota Ukrainassa on kestänyt jo melkein vuoden.

Sitten kerromme taidevarkaudesta Ukrainassa.

Venäjä varastaa Ukrainan taideaarteita.

Venäjä varastaa taidetta alueilla, joita se on miehittänyt.

Esimerkiksi Hersonin kaupungin taidemuseo on nyt melkein tyhjä.

Museon varajohtaja Ihor Valentinovitš kertoo, että Venäjä varasti museosta jopa 15 000 taide-esinettä.

Jäljellä on vain joitakin painavia veistoksia ja Lenin-tauluja Neuvostoliiton ajoilta.

Venäjä varasta taidetta Ukrainan museoista.

Ukraina kertoo, että ainakin 30 museota on ryövätty tai tuhottu alueilla, joita Venäjä on miehittänyt.

Venäjän tarkoitus on tuhota Ukrainan kulttuuriperintö.

Vielä sääennuste.

Huomenna aurinko paistaa Etelä- ja Keski-Suomessa.

Pohjoisessa on enimmäkseen pilvistä.

Pakkasta on etelässä ja lännessä noin 10 astetta, idässä ja pohjoisessa 10…20 astetta.

Näkemiin.

Keskiviikko 22.2.2023

Seuraava uutinen kertoo dieselautoista.

Uusia dieselautoja myydään paljon vähemmän kuin ennen.

Vielä 5 vuotta sitten dieselautojen osuus oli 25 prosenttia uusista myydyistä autoista.

Viime vuonna niiden osuus oli alle 10 prosenttia.

Myynti on vähentynyt esimerkiksi sen takia, että uudet dieselautot ja dieselpottoaine ovat kalliimpia kuin ennen.

Uusien dieselautojen myynti on vähentynyt samalla kun sähköautojen myynti on kasvanut.

Pian uusia dieselautoja ei ole myynnissä lainkaan.

EU haluaa vähentää liikenteen päästöjä.

Sen takia EU on päättänyt kieltää uusien diesel- ja bensiiniautojen myynnin vuoden 2035 jälkeen.

Sitten menemme katsomaan taidelasia.

Suomalainen taidelasi on suosittu keräilykohde.

Keräilijöitä kiinnostavat nyt etenkin muotoilija Nanny Stillin työt.

Stillin tuotantoa on esillä Suomen lasimuseon näyttelyssä Riihimäellä.

Näyttelyssä on Stillin töitä 1950-luvulta 2000-luvun alkuun.

Nanny Stillin lasityöt ovat suosittu keräilykohde.

Nanny Still oli monipuolinen taiteilija.

Hän suunnitteli lasiastioita kodin arkeen ja juhlaan sekä koriste- ja taide-esineitä.

Stillin työt ovat kauniita, tyylikkäitä ja värikkäitä.

Vielä sääennuste.

Aluksi on hyviin kylmä.

Yöllä voi idässä olla jopa 30 astetta pakkasta.

Huomenna torstaina pakkanen heikkenee 0 ja 10 asteen välille.

Lunta sataa vähän koko maassa.

Lisää uutisia selkosuomeksi: yle.fi/selkouutiset.

Näkemiin.

Torstai 23.2.2023

Nyt uutisia helpolla suomen kielellä, hyvää päivää.

Ensin aiheena Suomen apu Ukrainalle.

Suomi antaa Ukrainalle lisää aseapua.

Suomi lähettää Ukrainaan esimerkiksi 3 Leopard-panssarivaunua.

Panssarivaunuilla voi esimerkiksi poistaa maastosta vaarallisia miinoja, jotka räjähtävät helposti.

Ukraina on sanonut, että se tarvitsee erityisesti panssarivaunuja.

Myös esimerkiksi Saksa ja Espanja ovat päättäneet lähettää panssarivaunuja Ukrainaan.

Suomi antaa Ukrainalle lisää aseapua.

Huomenna perjantaina on kulunut tasan vuosi siitä, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan.

Sitten asiaa koulusta.

Monet opettajat haluavat lisää tukea vieraskielisten oppilaiden opetukseen.

Tämä koulu on Lahdessa.

Koulun joillakin luokilla puolet oppilaista on vieraskielisiä, eli heillä on jokin muu äidinkieli kuin suomi.

Täällä vieraskielisten oppilaiden opetus sujuu hyvin.

Opettaja Tia Ukkola sanoo, että koulun opettajille on paljon kokemusta vieraskielisten oppilaiden opetuksesta.

Monissa muissa kouluissa opettajat haluavat lisää tukea vieraskielisten oppilaiden opetukseen.

Opettajat toivovat esimerkiksi parempia oppimateriaaleja.

Oppimateriaalien kieli on opettajien mielestä usein liian vaikeaa.

Opettajat haluavat myös lisää koulutusta siitä, miten he voivat opettaa vieraskielisiä oppilaita paremmin.

Lopuksi aiheena teatteri.

Miten ihminen muuttuu, kun hän muuttaa Suomeen?

Tätä pohtii teatteriesitys I'm So Here.

Esiintyjät ovat kotoisin 8 eri maasta.

Tässä he harjoittelevat teatteriesitystä, joka perustuu esiintyjien omiin kokemuksiin.

Esitys kysyy, miten ihminen muuttuu, kun hän muuttaa Suomeen.

I'm So Here - esitykset alkavat Helsingissä tänään.

Esityspaikka on Vuotalo Helsingin Vuosaaressa.

Esityskieli on englanti.

Vielä sääennuste.

Perjantaina sää on pääosin poutaista ja melko aurinkoista.

Pohjoisessa voi sataa vähän lunta.

Lämpötila on -1 ja -10 asteen välillä, kylmintä on pohjoisessa.

Lisää uutisia selkosuomeksi: yle.fi/selkouutiset.

Näkemiin.

Perjantai 24.2.2024

Nyt uutisia helpolla suomen kielellä, hyvää päivää.

Ensin aiheena Ukraina.

Venäjän sota Ukrainassa alkoi tasan vuosi sitten.

Venäjä hyökkäsi Ukrainaan helmikuun 24. päivä vuonna 2022.

Sodan alussa Venäjä yritti vallata Ukrainan pääkaupungin Kiovan.

Venäjä halusi myös, että Ukrainan presidentti vaihtuu.

Ukrainalaiset eivät kuitenkaan alistuneet.

He alkoivat puolustaa omaa maata.

Siksi Venäjän tavoitteet eivät ole onnistuneet.

Kiva on ukrainalaisten halussa, ja Volodymyr Zelenskyi on edelleen Ukrainan presidentti.

Venäjän sota Ukrainassa alkoi tasan vuosi sitten.

Sodassa on kuollut paljon ihmisiä, ja miljoonat ukrainalaiset naiset ja lapset ovat paenneet ulkomaille.

Sitten asiaa Suomesta ja Ukrainasta.

Venäjän sota Ukrainassa on vaikuttanut myös Suomeen.

Kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan, suomalaiset muistivat Suomen omat sodat.

Venäjä hyökkäsi Suomeen vuonna 1939 samalla tavalla kuin nyt Ukrainaan.

Siksi Suomi on halunnut auttaa Ukrainaa.

Suomi on esimerkiksi ottanut vastaan ukrainalaisia pakolaisia.

Suomi on myös antanut aseapua Ukrainalle.

Suomen aseavun arvo on jo 750 miljoonaa euroa.

Venäjän sota Ukrainassa on vaikuttanut myös Suomeen.

Suomi on esimerkiksi hakenut puolustusliitto Naton jäsenyyttä.

Suomi ei halua olla yksin, jos Venäjän hyökkäykset naapurimaita vastaan jatkuvat.

Suomalaiset osoittavat tukea Ukrainalle tänään, kun Venäjän sota Ukrainassa on jatkunut tasan vuoden.

Tämä mielenosoitus Ukrainan puolesta oli Turussa jo aikaisin aamulla.

Lisäksi kirkot ovat soittaneet rauhankelloja ja monia rakennuksia on valaistu Ukrainan väreillä eli sinisellä ja keltaisella.

Vielä sääennuste.

Lauantaina koko maassa on poutaista pakkassäätä.

Etelässä ja idässä on pilvistä.

Lännessä ja pohjoisessa on aurinkoista.

Lämpötila on -2 ja -10 asteen välillä, pohjoisessa on kylmintä.

Näkemiin.


20-24/02/2023 Viikon Yle Uutiset Selkosuomeksi

Maanantai 20.2.2023

Nyt uutisia helpolla suomen kielellä, hyvää päivää. Now news in easy Finnish, have a good day.

Ensin lakkouutinen. First, the strike news.

Lakko Suomen satamissa on jatkunut maanantaina.

Lakko pysäytti satamien tavaraliikenteen viime viikolla. The strike stopped freight traffic at the ports last week.

Lakossa ovat olleet ahtaajat. The stevedores have been on strike.

Lakon aikana työntekijät eivät tee työtä, ja ahtaajien työtä on lastata tavarat laivoihin ja purkaa tavarat pois laivoista. During the strike, the workers do not work, and stevedores' job is to load the goods onto the ships and unload the goods from the ships.

Lakon syy on riita palkasta.

Sunnuntaina tehtiin sovintoehdotus, mutta ahtaajien mielestä ehdotuksessa ei luvattu tarpeeksi isoa palkankorotusta. On Sunday, a settlement proposal was made, but in the opinion of the squatters, the proposal did not promise a big enough salary increase.

Siksi lakko satamissa jatkui maanantaina.

Jos tavaraliikenne on poikki kauan, kaupoista voivat loppua esimerkiksi hedelmät. If freight transport is interrupted for a long time, stores may run out of, for example, fruit.

Sitten uutinen teatterista.

Helsingissä alkoi viikonloppuna monikulttuurinen teatterifestivaali.

Festivaalin teema on, että taide kuuluu kaikille. The theme of the festival is that art belongs to everyone.

Festivaalilla on esityksiä yli 10 eri kielellä, esimerkiksi arabiaksi ja kurdiksi.

Esityksiä on monenlaisia.

Yleisö saa nähdä tanssia, runoutta, näytelmiä ja paljon muuta. The audience can see dance, poetry, plays and much more.

Tämä ryhmä esittää turkkilaista varjoteatteria.

- Me haluasimme sanoa tämän esityksen avulla, että me voimme asua yhdessä ihan rauhassa Suomessa ja monikulttuuriset suhteet ovat tosi tärkeitä. - With the help of this show, we would like to say that we can live together in peace in Finland and that multicultural relations are really important.

Helsingissä alkoi viikonloppuna monikulttuurinen teatterifestivaali.

Festivaali järjestetään Helsingin ruotsalaisessa teatterissa eli Svenska Teaternissa, aivan Helsingin keskustassa. The festival takes place in Helsinki's Swedish theater, or Svenska Teatern, right in the center of Helsinki.

Festivaali kestää 3 viikkoa.

Lopuksi urheilua. Finally, sports.

Suomalainen koripalloilija Lauri Markkanen on tehnyt historiaa USA:ssa. Finnish basketball player Lauri Markkanen has made history in the USA.

Markkanen pelasi amerikkalaisen koripallosarja NBA:n tähdistöottelussa. Markkanen played in the all-star game of the American basketball series NBA.

Tähdistöottelun joukkueet on koottu NBA:n parhaista pelaajista.

Markkanen on ensimmäinen suomalainen, joka on päässyt tähdistöotteluun.

Koripalloilija Lauri Markkanen on tehnyt historiaa.

Markkanen pelasi NBA:n tähdistöottelussa sunnuntaina.

Markkanen heitti ottelussa yhteensä 13 pistettä. Markkanen scored a total of 13 points in the match.

Vielä sääennuste.

Huomenna koko maassa on poutaa eli ei sada.

Pohjoisessa, idässä ja länsirannikolla paistaa aurinko.

Etelä- ja Keski-Suomessa on pilvistä.

Idässä ja pohjoisessa pakkasta on 10-18 astetta, etelässä ja lännessä 5-10 astetta.

Näkemiin.

Tiistai 21.2.2023

Nyt uutisia helpolla suomen kielellä, hyvää päivää.

Ensin asiaa inflaatiosta.

Inflaatio eli kuluttajahintojen nousu jatkui myös tammikuussa. Inflation, i.e. the rise in consumer prices, continued in January as well.

Tilastokeskus kertoo, että hinnat nousivat 8,4 prosenttia viime vuoden tammikuusta.

Ruuan hinta nousi vielä enemmän.

Ruoan hinta nousi vuodessa yli 15 prosenttia.

Eniten kallistuivat jauhot, voi ja munat. The most expensive flour, butter and eggs.

Inflaatio eli kuluttajahintojen nousu jatkui myös tammikuussa.

Tutkimusprofessori Jyrki Niemi Luonnonvarakeskuksesta sanoo, että ehkä loppuvuodesta hinnat voivat jo vähän laskea.

Sitten uutinen Venäjän presidentin puheesta.

Presidentti Vladimir Putin on pitänyt linjapuheen Venäjän parlamentille.

Puheen pääaihe oli Venäjän sotilaallinen erikoisoperaatio eli Venäjän hyökkäys Ukrainaan. The main topic of the speech was Russia's military special operation, i.e. Russia's attack on Ukraine.

Putin väitti taas, että sota on länsimaiden syytä. Putin again claimed that the war is the fault of the Western countries.

Hän myös sanoi, että lännen pakotteista huolimatta Venäjällä ja sen taloudella menee hyvin. He also said that despite Western sanctions, Russia and its economy are doing well.

Venäjän sota Ukrainassa on kestänyt jo melkein vuoden. Russia's war in Ukraine has lasted almost a year.

Sitten kerromme taidevarkaudesta Ukrainassa. Then we will talk about art theft in Ukraine.

Venäjä varastaa Ukrainan taideaarteita.

Venäjä varastaa taidetta alueilla, joita se on miehittänyt.

Esimerkiksi Hersonin kaupungin taidemuseo on nyt melkein tyhjä.

Museon varajohtaja Ihor Valentinovitš kertoo, että Venäjä varasti museosta jopa 15 000 taide-esinettä.

Jäljellä on vain joitakin painavia veistoksia ja Lenin-tauluja Neuvostoliiton ajoilta. All that remains are some weighty sculptures and Lenin paintings from the Soviet era.

Venäjä varasta taidetta Ukrainan museoista.

Ukraina kertoo, että ainakin 30 museota on ryövätty tai tuhottu alueilla, joita Venäjä on miehittänyt.

Venäjän tarkoitus on tuhota Ukrainan kulttuuriperintö.

Vielä sääennuste.

Huomenna aurinko paistaa Etelä- ja Keski-Suomessa.

Pohjoisessa on enimmäkseen pilvistä.

Pakkasta on etelässä ja lännessä noin 10 astetta, idässä ja pohjoisessa 10…20 astetta.

Näkemiin.

Keskiviikko 22.2.2023

Seuraava uutinen kertoo dieselautoista.

Uusia dieselautoja myydään paljon vähemmän kuin ennen. New diesel cars are sold much less than before.

Vielä 5 vuotta sitten dieselautojen osuus oli 25 prosenttia uusista myydyistä autoista. Just 5 years ago, diesel cars accounted for 25 percent of new cars sold.

Viime vuonna niiden osuus oli alle 10 prosenttia. Last year, their share was less than 10 percent.

Myynti on vähentynyt esimerkiksi sen takia, että uudet dieselautot ja dieselpottoaine ovat kalliimpia kuin ennen. Sales have decreased, for example, because new diesel cars and diesel fuel are more expensive than before.

Uusien dieselautojen myynti on vähentynyt samalla kun sähköautojen myynti on kasvanut.

Pian uusia dieselautoja ei ole myynnissä lainkaan.

EU haluaa vähentää liikenteen päästöjä. The EU wants to reduce traffic emissions.

Sen takia EU on päättänyt kieltää uusien diesel- ja bensiiniautojen myynnin vuoden 2035 jälkeen.

Sitten menemme katsomaan taidelasia. Then we go to see the art glass.

Suomalainen taidelasi on suosittu keräilykohde. Finnish art glass is a popular collector's item.

Keräilijöitä kiinnostavat nyt etenkin muotoilija Nanny Stillin työt.

Stillin tuotantoa on esillä Suomen lasimuseon näyttelyssä Riihimäellä.

Näyttelyssä on Stillin töitä 1950-luvulta 2000-luvun alkuun. The exhibition features Still's work from the 1950s to the beginning of the 2000s.

Nanny Stillin lasityöt ovat suosittu keräilykohde.

Nanny Still oli monipuolinen taiteilija.

Hän suunnitteli lasiastioita kodin arkeen ja juhlaan sekä koriste- ja taide-esineitä.

Stillin työt ovat kauniita, tyylikkäitä ja värikkäitä.

Vielä sääennuste.

Aluksi on hyviin kylmä. At first it's pretty cold.

Yöllä voi idässä olla jopa 30 astetta pakkasta.

Huomenna torstaina pakkanen heikkenee 0 ja 10 asteen välille.

Lunta sataa vähän koko maassa.

Lisää uutisia selkosuomeksi: yle.fi/selkouutiset.

Näkemiin.

Torstai 23.2.2023

Nyt uutisia helpolla suomen kielellä, hyvää päivää.

Ensin aiheena Suomen apu Ukrainalle.

Suomi antaa Ukrainalle lisää aseapua.

Suomi lähettää Ukrainaan esimerkiksi 3 Leopard-panssarivaunua.

Panssarivaunuilla voi esimerkiksi poistaa maastosta vaarallisia miinoja, jotka räjähtävät helposti. Tanks can be used, for example, to remove dangerous mines from the terrain, which explode easily.

Ukraina on sanonut, että se tarvitsee erityisesti panssarivaunuja. Ukraine has said it needs tanks in particular.

Myös esimerkiksi Saksa ja Espanja ovat päättäneet lähettää panssarivaunuja Ukrainaan.

Suomi antaa Ukrainalle lisää aseapua.

Huomenna perjantaina on kulunut tasan vuosi siitä, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan. Tomorrow, Friday, exactly one year has passed since Russia invaded Ukraine.

Sitten asiaa koulusta. Then about school.

Monet opettajat haluavat lisää tukea vieraskielisten oppilaiden opetukseen. Many teachers want more support for teaching foreign language students.

Tämä koulu on Lahdessa.

Koulun joillakin luokilla puolet oppilaista on vieraskielisiä, eli heillä on jokin muu äidinkieli kuin suomi. In some classes of the school, half of the students are foreign speakers, that is, they have a mother tongue other than Finnish.

Täällä vieraskielisten oppilaiden opetus sujuu hyvin.

Opettaja Tia Ukkola sanoo, että koulun opettajille on paljon kokemusta vieraskielisten oppilaiden opetuksesta.

Monissa muissa kouluissa opettajat haluavat lisää tukea vieraskielisten oppilaiden opetukseen.

Opettajat toivovat esimerkiksi parempia oppimateriaaleja.

Oppimateriaalien kieli on opettajien mielestä usein liian vaikeaa.

Opettajat haluavat myös lisää koulutusta siitä, miten he voivat opettaa vieraskielisiä oppilaita paremmin. Teachers also want more training on how to teach foreign language students better.

Lopuksi aiheena teatteri. Finally, the subject of theater.

Miten ihminen muuttuu, kun hän muuttaa Suomeen? How does a person change when he moves to Finland?

Tätä pohtii teatteriesitys I'm So Here.

Esiintyjät ovat kotoisin 8 eri maasta.

Tässä he harjoittelevat teatteriesitystä, joka perustuu esiintyjien omiin kokemuksiin.

Esitys kysyy, miten ihminen muuttuu, kun hän muuttaa Suomeen.

I'm So Here - esitykset alkavat Helsingissä tänään.

Esityspaikka on Vuotalo Helsingin Vuosaaressa.

Esityskieli on englanti.

Vielä sääennuste.

Perjantaina sää on pääosin poutaista ja melko aurinkoista.

Pohjoisessa voi sataa vähän lunta.

Lämpötila on -1 ja -10 asteen välillä, kylmintä on pohjoisessa.

Lisää uutisia selkosuomeksi: yle.fi/selkouutiset.

Näkemiin.

Perjantai 24.2.2024

Nyt uutisia helpolla suomen kielellä, hyvää päivää.

Ensin aiheena Ukraina.

Venäjän sota Ukrainassa alkoi tasan vuosi sitten.

Venäjä hyökkäsi Ukrainaan helmikuun 24. päivä vuonna 2022.

Sodan alussa Venäjä yritti vallata Ukrainan pääkaupungin Kiovan.

Venäjä halusi myös, että Ukrainan presidentti vaihtuu.

Ukrainalaiset eivät kuitenkaan alistuneet.

He alkoivat puolustaa omaa maata.

Siksi Venäjän tavoitteet eivät ole onnistuneet.

Kiva on ukrainalaisten halussa, ja Volodymyr Zelenskyi on edelleen Ukrainan presidentti.

Venäjän sota Ukrainassa alkoi tasan vuosi sitten.

Sodassa on kuollut paljon ihmisiä, ja miljoonat ukrainalaiset naiset ja lapset ovat paenneet ulkomaille.

Sitten asiaa Suomesta ja Ukrainasta. Then about Finland and Ukraine.

Venäjän sota Ukrainassa on vaikuttanut myös Suomeen.

Kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan, suomalaiset muistivat Suomen omat sodat.

Venäjä hyökkäsi Suomeen vuonna 1939 samalla tavalla kuin nyt Ukrainaan.

Siksi Suomi on halunnut auttaa Ukrainaa.

Suomi on esimerkiksi ottanut vastaan ukrainalaisia pakolaisia.

Suomi on myös antanut aseapua Ukrainalle.

Suomen aseavun arvo on jo 750 miljoonaa euroa.

Venäjän sota Ukrainassa on vaikuttanut myös Suomeen.

Suomi on esimerkiksi hakenut puolustusliitto Naton jäsenyyttä.

Suomi ei halua olla yksin, jos Venäjän hyökkäykset naapurimaita vastaan jatkuvat.

Suomalaiset osoittavat tukea Ukrainalle tänään, kun Venäjän sota Ukrainassa on jatkunut tasan vuoden.

Tämä mielenosoitus Ukrainan puolesta oli Turussa jo aikaisin aamulla.

Lisäksi kirkot ovat soittaneet rauhankelloja ja monia rakennuksia on valaistu Ukrainan väreillä eli sinisellä ja keltaisella.

Vielä sääennuste.

Lauantaina koko maassa on poutaista pakkassäätä.

Etelässä ja idässä on pilvistä.

Lännessä ja pohjoisessa on aurinkoista.

Lämpötila on -2 ja -10 asteen välillä, pohjoisessa on kylmintä.

Näkemiin.