×

Nós usamos os cookies para ajudar a melhorar o LingQ. Ao visitar o site, você concorda com a nossa política de cookies.


image

Yle Uutiset selkosuomeksi - Joulukuu 2022, Yle Uutiset selkosuomeksi. Sunnuntai 11.12.2022 (radio)

Yle Uutiset selkosuomeksi. Sunnuntai 11.12.2022 (radio)

Asumiskulujen nousu

Hintojen nousu nostaa asumiskuluja myös asumisoikeusasunnoissa ja kaupunkien vuokra-asunnoissa.

Monet asiat ovat kallistuneet paljon. Esimerkiksi lämmitys, korjaustyöt ja lainojen korot ovat kallistuneet paljon. Siksi asumiskulut nousevat ensi vuonna paljon myös monissa asumisoikeusasunnoissa ja kaupunkien vuokra-asunnoissa.

Asumisoikeusasunnoissa kuluja tasataan eri talojen kesken. Siksi myös monissa uusissa asumisoikeustaloissa maksut nousevat.

Presidentti Niinistö vastasi ihmisten kysymyksiin

Presidentti Sauli Niinistö vastasi sunnuntaina ihmisten kysymyksiin Ylen suorassa radio-ohjelmassa. Ihmiset kysyivät paljon Ukrainasta, Venäjästä ja Natosta.

Presidentti Niinistö sanoi, että hän on varma, että Suomesta tulee Naton jäsen vaikka Unkari ja Turkki viivyttelevät Suomen hyväksymistä Natoon. Niinistöltä kysyttiin myös presidentin yhteydenpidosta Venäjään. Niinistö sanoi, että keskusteluun Venäjän presidentin kanssa ei ole ollut aihetta enää toukokuun jälkeen. Presidentti Niinistö arvioi, että kestää pitkään, ennen kuin Suomen ja Venäjän suhteet palaavat.

Venäjän iskut Ukrainaan

Venäjä on jatkanut iskuja Ukrainan sähköverkkoon. Esimerkiksi Odessan kaupunki on melkein kokonaan ilman sähköä. Siksi tilanne kaupungissa on vaikea.

Venäjän uudet iskut ovat tuhonneet 2 tärkeää voimalaa Odessassa.

Ukraina sanoo, että Venäjän iskut sähköverkkoon ovat sotarikos, koska iskut tuhovat siviileiltä mahdollisuuden normaaliin elämään.

Kuun tutkiminen

Tutkijat ovat lähettäneet uusia tutkimuslaitteita Kuuhun. Laitteita kuljettaa raketti, joka lähti matkaan Cape Canarevalin avaruuskeskuksesta USA:sta.

Raketin on lähettänyt japanilainen firma Ispace. Tämä on ensimmäinen kerta, kun yksityinen firma lähettää Kuuhun tutkimuslaitteita.

Raketti vie Kuun lähelle kapselin, joka laskeutuu Kuuhun. Kapselissa on robotti, joka tutkii Kuun pintaa. Kapselissa on myös mönkijä, joka voi liikkua kuun pinnalla.

Sää

Maanantaina pohjoisessa ja Pohjanmaalla on päivällä selkeää eli aurinko pääsee paistamaan.

Maan etelä- ja keskiosissa alkaa sataa lunta illalla ja yöllä. Lunta sataa paljon, yli 10 senttimetriä. Tuuli on kovaa ja tuuli kasaa lunta kinoksiin.

Lämpötila on -5...-15 asteen välillä, maan pohjoisosassa -15...-30 asteen välillä. Tuuli lisää kylmyyden tuntua.


Yle Uutiset selkosuomeksi. Sunnuntai 11.12.2022 (radio)

**Asumiskulujen nousu** Rising housing costs

Hintojen nousu nostaa asumiskuluja myös asumisoikeusasunnoissa ja kaupunkien vuokra-asunnoissa. Rising prices will also increase housing costs in right-of-occupancy and urban rental housing.

Monet asiat ovat kallistuneet paljon. Many things have become much more expensive. Esimerkiksi lämmitys, korjaustyöt ja lainojen korot ovat kallistuneet paljon. For example, heating, repairs and interest on loans have become much more expensive. Siksi asumiskulut nousevat ensi vuonna paljon myös monissa asumisoikeusasunnoissa ja kaupunkien vuokra-asunnoissa. This is why housing costs will also rise a lot next year in many right-of-occupancy and urban rental housing.

Asumisoikeusasunnoissa kuluja tasataan eri talojen kesken. In condominiums, the costs are shared between the different houses. Siksi myös monissa uusissa asumisoikeustaloissa maksut nousevat. This is also why many new tenement buildings are seeing their fees rise.

**Presidentti Niinistö vastasi ihmisten kysymyksiin**

Presidentti Sauli Niinistö vastasi sunnuntaina ihmisten kysymyksiin Ylen suorassa radio-ohjelmassa. On Sunday, President Sauli Niinistö answered people's questions on Yle's live radio programme. Ihmiset kysyivät paljon Ukrainasta, Venäjästä ja Natosta. People asked a lot about Ukraine, Russia and NATO.

Presidentti Niinistö sanoi, että hän on varma, että Suomesta tulee Naton jäsen vaikka Unkari ja Turkki viivyttelevät Suomen hyväksymistä Natoon. President Niinistö said that he is confident that Finland will become a member of NATO even if Hungary and Turkey delay Finland's admission. Niinistöltä kysyttiin myös presidentin yhteydenpidosta Venäjään. Niinistö was also asked about the President's contacts with Russia. Niinistö sanoi, että keskusteluun Venäjän presidentin kanssa ei ole ollut aihetta enää toukokuun jälkeen. Niinistö said that there had been no need for a discussion with the Russian President since May. Presidentti Niinistö arvioi, että kestää pitkään, ennen kuin Suomen ja Venäjän suhteet palaavat. President Niinistö believes that it will take a long time before relations between Finland and Russia are restored.

**Venäjän iskut Ukrainaan**

Venäjä on jatkanut iskuja Ukrainan sähköverkkoon. Russia has continued its attacks on Ukraine's electricity grid. Esimerkiksi Odessan kaupunki on melkein kokonaan ilman sähköä. For example, the city of Odessa is almost completely without electricity. Siksi tilanne kaupungissa on vaikea. That is why the situation in the city is difficult.

Venäjän uudet iskut ovat tuhonneet 2 tärkeää voimalaa Odessassa. New Russian strikes have destroyed 2 important power plants in Odessa.

Ukraina sanoo, että Venäjän iskut sähköverkkoon ovat sotarikos, koska iskut tuhovat siviileiltä mahdollisuuden normaaliin elämään. Ukraine says that Russia's attacks on the power grid are a war crime because they destroy civilians' chance of a normal life.

**Kuun tutkiminen**

Tutkijat ovat lähettäneet uusia tutkimuslaitteita Kuuhun. Scientists have sent new research equipment to the Moon. Laitteita kuljettaa raketti, joka lähti matkaan Cape Canarevalin avaruuskeskuksesta USA:sta. The equipment is carried by a rocket launched from the Cape Canareval Space Centre in the USA.

Raketin on lähettänyt japanilainen firma Ispace. The rocket was sent by the Japanese company Ispace. Tämä on ensimmäinen kerta, kun yksityinen firma lähettää Kuuhun tutkimuslaitteita. This is the first time a private company has sent exploration equipment to the Moon.

Raketti vie Kuun lähelle kapselin, joka laskeutuu Kuuhun. The rocket takes a capsule close to the Moon, which lands on the Moon. Kapselissa on robotti, joka tutkii Kuun pintaa. Inside the capsule is a robot that explores the surface of the Moon. Kapselissa on myös mönkijä, joka voi liikkua kuun pinnalla. The capsule also contains a rover that can move around on the lunar surface.

**Sää**

Maanantaina pohjoisessa ja Pohjanmaalla on päivällä selkeää eli aurinko pääsee paistamaan. On Monday it will be clear during the day in the north and in Ostrobothnia, so the sun will shine.

Maan etelä- ja keskiosissa alkaa sataa lunta illalla ja yöllä. Snow will start to fall in the southern and central parts of the country in the evening and at night. Lunta sataa paljon, yli 10 senttimetriä. It will snow heavily, more than 10 centimetres. Tuuli on kovaa ja tuuli kasaa lunta kinoksiin. The wind is strong and the wind piles up snow in the canyons.

Lämpötila on -5...-15 asteen välillä, maan pohjoisosassa -15...-30 asteen välillä. Temperatures will be between -5...-15 degrees Celsius, in the north of the country between -15...-30 degrees Celsius. Tuuli lisää kylmyyden tuntua. The wind adds to the feeling of cold.