Language learning podcasts

In addition to studying/learning French, I’m also immersed in the study of language learning…facinated by it. I’ve discovered podcasts about the subject, but only in English. Stephen Krashen sort of stuff. Are there are podcasts en français along these lines ?

2 Likes

There are some podcasts in French about this. If you change your country in itunes to France and then search for ‘langues’, ‘linguistique’ or even ‘apprentissage’ a few will come up, (it might work just as well if you don’t change your country). They are mostly podcasts by Steve/lingq in French so you will also find them here. There are more people on youtube who talk about this if you search ‘Apprentissage des langues’ or whatever.

If you haven’t already done so you might want to check out ‘Français Authentique’, the guy who makes those videos and podcasts has some interesting things to say about language learning in general.

There is also a series of videos on youtube that you may find interesting, where Claude Piron a former translator talks about language learning etc. This is the first one in the series:

This TED talk by a French polyglot (Un polyglotte sommeille en vous) might interest you as well:

This is an interesting lecture about learning French/languages (Cueillez des mots, partout, partout! - Sylvain Lelarge at the Polyglot Gathering 2015):

6 Likes

Thanks for sharing. I never heard about the first series by Claude Piron. I will definitely listen to it. . It seems promising.

2 Likes

Depending on your level in French (I guess at least B2 would probably be best) you may wish to enroll on this free course/MOOC, ‘Enseigner et former avec le numérique en langues’:
“L’objet de ce cours est l’utilisation innovante du numérique dans l’enseignement / apprentissage des langues, vue à travers quatre approches : les formations hybrides en langues, la télécollaboration, les outils de l’intercompréhension, l’exploitation du web social.”

The course starts on November 2. I haven’t ever taken it myself but it seems linked to your interests. If your French isn’t at the appropriate level to profit from it right now, I’m sure it will be repeated in the future. There are other courses run by FUN for learning French as a foreign language, which you may also be interested in signing up for as and when they come up.

4 Likes

I put out two French TED talks in the ling Q library. Here are the links:

1 Like

merci beaucoup!

1 Like

Je viens d’écouter et lire ces leçons et ça m’a fait beaucoup de plaisir. Merci. (Savez-vous que la dernière partie de la première leçon se manque? Je suppose c’est parce que le système Lingq ne permet qu’un certain nombre de mots.)

2 Likes

Bonjour, Jingle.

En ce qui concerne la dernière partie de la leçon, Ling Q sépare les leçons lorsque le texte est trop long. Mais vous pouvez consulter la seconde partie en allant sur « next lesson » à la fin de la leçon (juste en dessous de « I know all the remaining words ».)

Pratiquement, il faut ouvrir deux fenêtres sur votre ordinateur :
● une pour la lecture du fichier audio ;
● une pour le texte.
Cette procédure n’altère pas la possibilité d’utiliser les fonctions de Ling Q.

Merci pour votre feedback. Je vous adresse toutes mes félicitations pour votre français écrit, et vous souhaite tous mes vœux de réussite et de persévérance dans vos études de langues.

Cordialement,
Fabrice

2 Likes

Je n’avais pas partagé la seconde partie de la leçon. Les adhérants ne pouvaient donc pas consulter la seconde partie.

Avec toutes mes excuses pour ce contretemps.

Voici le lien :

1 Like

Merci beaucoup pour ton réponse, Fabrice. Et ensuite pour les encouragements.

C’est ce que je voulait dire, que il n’y a pas de lien au reste de la leçon.

1 Like