Fruit en vruchten

Wat is het verschil tussen fruit en vruchten?

Bij vruchten praat je over de vruchten van een plant, de bloemen die daarna een vrucht vormen. Fruit is de verzamelnaam voor wat je eet. ‘Om gezond te blijven is het goed om veel groente en fruit te eten.’ 'Heb je fruit gekocht op de markt? Ja, ik heb appels en peren gekocht. Ik leg ze nu op de fruitschaal.

Dank je wel, Silvia :slight_smile:
Ik dacht al die tijd dat ‘vruchten’ het Nederlandse woord voor (zoete) ‘fruit’ was :frowning:

De Nederlandse woorden vrucht, vruchten en fruit (zoals “frout” in het Engels) zijn allemaal hetzelfde in het Engels: fruit (zoals “vroet” in het Nederlands).

Het Engelse lemma uit wikipedia over “vroet” Fruit - Wikipedia wordt gelinkt (in wikipedia) met het Nederlandse lemma over vrucht Vrucht - Wikipedia >>> Vrucht (plant). (de echte link kan ik hier niet plaatsen wegens haakjes in de URL).

Ja, dat die twee gelinkt zijn is correct. Het is alleen dat het Engelse Fruit iets meer betekenis heeft dan alleen ‘flowering part’. Het Nederlands gebruikt wel ‘gedroogde vruchten’ voor dingen zoals rozijnen, gedroogde abrikozen, pruimen ed.
Groetjes,
Silvia

Aha!
vers fruit = fresh fruit

gedroogde vruchten = dried fruit

Nu is het nog duidelijker…


Ook peulvruchten.

‘Peulvruchten’ wordt letterlijk vertaald als ‘legumes.’ Maar ‘legumes’ is niet zo’n alledaags woord in het Engels als (blijkbaar) ‘peulvruchten’ in het Nederlands is. In alledaagse Engels wordt “dried beans” gebruikt als de verzamelnaam voor allerlei gedroogde bonen, linzen, erwten, kikkererwten, ed. (ondanks dat ze niet allemaal ‘bonen’ zijn).