Ordförråd

Hej!
Jag är 16 år och i några dagar kommer jag att börja gymnasiet här i Sverige. Problemet är att jag har ganska dåligt ordförråd och jag oroar mig lite för att jag kan ha problemet i skolan. Jag vill inte gå på språkintroduktion för att det kommer bara att ta min tid och försämra allt, men jag skulle vilja att förbättra min ordförråd hemma. Jag vet att jag kan läsa böcker (nu läser jag Harlan Coben på svenska) men jag har ingen åning hur kan det förbättra min svenska. Har ni några tips, hur kan jag jobba men böcker?

Tack så mycket och snälla kan ni korrigera detta inlägg?

I have to answer you in English, my Swedish is too limited… There are quite a few news articles in the library, there are podcasts, there are Sofie’s and Jeff’s contributions - enough to get you used to a wide-ranging vocabulary.

Listen, listen and read and create lots of LingQs. Download your lessons and listen to them on an mp3 player. If you like writing by hand, you can also copy out newspapers and whatever else you are interested in - Harlan Coben, for example.
You have the advantage of living in Sweden and so you have access to lots of wonderful material. What do you prefer, radio or TV? (I find radio better for language learning, I’m not distracted by the pictures…)

I wish you luck with your studies and particularly with your Swedish at school.

Remind me in a few days, I’m going on holiday tomorrow and will be back on Saturday evening.

Hela internet är fullt av material. Läs det som verkar intressant. Lyssna på radiointervjuer. Läs och lyssna även om du inte förstår 100%. Även 10% är mer än ingenting. Ordförrådet förbättras i någon mån vad du än gör. Jag har inte läst något av Harlan Coben och kan inte avgöra om det är rätt nivå för dig. Slå upp ord i en ordlista om du vill, eller avvakta. Efter ett tag kanske det visar sig vad det betyder. Ibland spelar det ingen roll. Kom ihåg att det också är viktigt att veta vad du inte behöver kunna. Inte alla ord är lika “viktiga”.

Vilket är ditt modersmål?

1 Like

Jag brukar läsa böcker, vilka jag även har en ljudbok till, och sen gå växelvis framåt, läsa, lyssna, lyssna och även läsa samtidigt. Ibland har jag scannat in några sidor till Lingq. Det är tidskrävande, men det lönade sig i början tycker jag. Dessutom brukar jag läsa dialogerna extra noga. Jag letar då efter bra sätt att uttrycka sig på o.s.v. Jag tycker det är en bra strategi. Jag håller mig gärna till samma författare, samt böcker som innehåller vardagliga teman, dvs platser och händelser som jag lätt kan känna igen mig i. Gärna platser jag bott på, eller skulle vilja besöka. Men även annat, läser t.ex harry potter för tillfället på finska, och kan här och nu i den fjärde boken av sju (?) inte ens tänka mig harry potter på ett annat språk. Det blir hela ens värld på något vis, och ordförrådet växer ju stadigt genom bokserien. Det viktigast är nog ändå att man gillar böckerna. Men som sagt, lyssna, därtill läsa vad man lyssnar på, funkar för mitt ordförråd. Japp, det var nog allt. Det löser sig nog. Lycka till.

@SanneT
I prefer TV because it is hard to concentrate to me and listen.

@jeff lindqvist
Mitt modersmål är Polska. På radio förstår jag typ 70 till 80 procent. Problemet är att jag förstår jättemycket men jag är dålig på att använda dem ord. Nu jag började skolan och det verkar bra, jag pratar inte så mycket engelska som jag gjorde i grundskolan och hoppas att jag kommer att förbättras. Jag ska försöka med LingQ för att jag aldrig gjorde det. Jag har lösningen framför mig men jag ser den inte…vad konstigt man är ibland :smiley:

Tack!

Kanske är det så att du har ett stort ordförråd men bara behöver aktivera det. Hur du ska göra det kan jag inte svara på, men en del tycker att FSI är en bra metod för att kunna tala med någorlunda automatik:

Lyssna på en bit av första lektionen, och sedan kanske femte, sjunde och tolfte och se om materialet är för enkelt (glöm inte att öppna PDF-filen Student Text). Kanske har du användning för det, kanske gillar du det inte alls.

Jag tycker inte att det räcker att bara lyssna och läsa, jag tappar alldeles för mycket “aktivt språk” om jag inte också skriver och/eller talar.

Lycka till!

2 Likes

Jeff: Jo jo,j du har kanske rätt men… Om man nu ska gå i svenskt gymnasium, så borde man rimligen få skriva och tala väldigt mycket svenska dagligen. Tänk bara på alla presentationer, redovisningar, läxor o.s.v.
För att inte tala om alla människomöten.

Att sen gå hem och lyssna på en FSI kurs, är ingenting i jämförelse, anser jag.
Det är somom att gå hem ifrån gymmet och ställa sig lyfta en 1-kilos vikt framför hallspegeln.
Bortkastad tid, som jag ser det. Eller bättre, tid som hade kunnat användas till att läsa/ lyssna på radio/ titta på filmer, istället.

Personligen tror jag det är bättre trådskaparen, naturligtvis vid sidan av att prata svenska dagligen, fokuserar
på att läsa svensk litteratur/ svenska nyhetstidningar, lyssnar på svensk radio.
Det är så alla andra i hans gymnasium utvidgar sitt svenska ordförråd.
Dessutom läser man väl, vad jag minns, svenska som ett ämne i skolan.

Lestry: Du kommer utveckla ditt ordförråd på ett naturlig sätt, jag tror inte du behöver göra någon kurs hemma,
fortsätt vara intresserad och läs/lyssna mycket, samt umgås med, i ditt fall, dina skolkamrater.
Det är i mötet med dem du långsamt kommer aktivera/utvidga ditt egna ordförråd.

Lycka till.

Javisst, skolan borde ge gott om tillfällen att öva svenska dagligen. Jag tänkte på FSI mer som komplement. Vad jag själv minns av deras kurser i andra språk så drillas man verkligen i grammatiken - på gott och ont. Det är nog jättemånga som aldrig har slutfört en kurs just p.g.a. de intensiva övningarna, och andra som känner att de aldrig skulle ha kommit lika långt - lika snabbt - utan samma övningar.

Om läsning och ordförråd:
http://how-to-learn-any-language.com/forum/forum_posts.asp?TID=29322

1 Like

Jag märkte att efter 3 dagar i skolan mitt ordförrådet blev större. Kanske måste jag bara hålla på att prata. Jag hittade en person i klassen som jag mest umgås med och jag lär mig många ord från honom. Kanske kommer jag att fortsätta så.

Tack!

PS. FSI är jävligt bra, skulle jag säga. Jag har använt det med ungerska och jag tycker om det. Tack för tips!!

Jag snackar just nu med en från Nederländerna, han har bara studerat svenska via FSI. Han sade just “ibland känns det gammaldags, men FSI är mycket mer komplett än nåt som finns idag”.

Så om metoden passar dig, kan det i alla fall vara värt ett försök. :slight_smile:

1 Like