×

We use cookies to help make LingQ better. By visiting the site, you agree to our cookie policy.


image

DLI Egyptian Arabic Unit 5, الفصل العشرون - الدرس الأول - حوار 2

الفصل العشرون - الدرس الأول - حوار 2

إحنا عندنا 43000 مدرسة موجودين في 28000 مبنى يعني فيه مدارس صبح وبعد الضهر وفيه مدارس فترتين وفيه أعداد يعني أكتر أو اللي بنسميها الكثافات العالية ... طيب ... إذا كان بقى إحنا مصر كلها فيها 28000 مبنى مدرسي وفي خلال خمس سنين اتبنى تلات تلاف مدرسة أو في خلال نقول الست سنين لما يكتمل البرنامج إن شاء الله... يكون اتبنى تلات تلاف مدرسة النسبة دي قد إيه؟ ... النسبة دي تلات تلاف على تمانية وعشرين يعني حوالي 12 في المية ولا حاجة يعني من عدد المدارس فإضافة في خلال ست سنوات بإذن اللة يعني اكتر من 12 في المية يعني اكتر من عشر بكتير.


الفصل العشرون - الدرس الأول - حوار 2 Chapter Twenty - Lesson One - Dialogue 2 Kapitel tjugo - Lektion ett - Dialog 2 Yirminci Bölüm - Birinci Ders - Diyalog 2

إحنا عندنا 43000 مدرسة موجودين في 28000 مبنى يعني فيه مدارس صبح وبعد الضهر وفيه مدارس فترتين وفيه أعداد يعني أكتر أو اللي بنسميها الكثافات العالية ... طيب ... إذا كان بقى إحنا مصر كلها فيها 28000 مبنى مدرسي وفي خلال خمس سنين اتبنى تلات تلاف مدرسة أو في خلال نقول الست سنين لما يكتمل البرنامج إن شاء الله... يكون اتبنى تلات تلاف مدرسة النسبة دي قد إيه؟ ... النسبة دي تلات تلاف على تمانية وعشرين يعني حوالي 12 في المية ولا حاجة يعني من عدد المدارس فإضافة في خلال ست سنوات بإذن اللة يعني اكتر من 12 في المية يعني اكتر من عشر بكتير. We have 43,000 schools located in 28,000 buildings, meaning there are schools in the morning and after noon, and there are schools in two shifts, and there are numbers, meaning more, or what we call high densities... Ok... If it remains, we are all of Egypt with 28,000 school buildings, and within five years, three buildings were built. A school or within six years, when the program is completed, God willing... What is the extent of adopting three schools? ... This percentage is three to twenty eight, which means about 12 percent, and nothing, I mean, from the number of schools, so adding it within six years, God willing, means more than 12 percent, which means much more than ten.