×

We use cookies to help make LingQ better. By visiting the site, you agree to our cookie policy.


image

Yle Uutiset selkosuomeksi - Joulukuu 2022, Yle Uutiset selkosuomeksi. Maanantai 12.12.2022 (radio)

Yle Uutiset selkosuomeksi. Maanantai 12.12.2022 (radio)

Talvimyrsky

Etelä-Suomessa on talvimyrsky. Lunta sataa paljon ja tuuli on kovaa.

Maanteillä ajokeli on lumisateen takia paikoin tosi huono. Poliisi sanoo, että maanteillä pitää ajaa hidasta vauhtia. Ohituksia kannattaa välttää.

Ainakin Helsingin kaupungin ja Päijät-Hämeen pelastuslaitokset sanovat, että autolla ei kannata maanantai-iltana ajaa ollenkaan, ellei ole tärkeä syy.

Myrskyn takia joitakin junavuoroja on peruttu. Finnair kertoo, että lentokoneet ovat aikataulusta myöhässä. Lentoja on ehkä myöhässä myös huomenna tiistaina.

Myrsky kaataa ehkä puita sähkölinjoille. Tämän takia sähköt voivat mennä poikki.

Jotkut hiihtokeskukset sulkivat laskettelurinteet myrskyn takia.

Ulkomaalaiset turistit

Suomessa käy vähemmän ulkomaalaisia turisteja kuin ennen koronaa. Ulkomaalaisia turisteja on tänä vuonna ollut Suomessa 30 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2019. Varsinkin aasialaisia turisteja on Suomessa vähemmän kuin aikaisemmin.

Lappiin odotetaan joulun aikaan paljon turisteja ulkomailta. Lappiin tulee tänä vuonna paljon ihmisiä Euroopasta. Myös USA:sta matkustaa Lappiin enemmän ihmisiä kuin aikaisempina vuosina.

Jouluposti

Suomalaiset lähettävät ennen joulua paljon joulupostia ja joulupaketteja.

Posti arvioi, että ihmiset lähettävät eniten paketteja tällä viikolla. Jo viime viikolla posti toimitti yhteensä 1,5 miljoonaa pakettia. Tämä on selvästi enemmän kuin tavallisella viikolla.

Pakkasennätys

Lapissa mitattiin maanantaina aamulla talven kylmin lämpötila. Savukosken Tulppiossa oli pakkasta 33,6 astetta. Monella muullakin mittauspaikalla Lapissa oli yli 30 astetta pakkasta.

Sää

Tiistaina sataa lisää lunta suuressa osassa maata. Lapissa on poutaa.

Lapissa on noin 20 astetta pakkasta. Muualla maassa pakkasta on noin 10 astetta. Sää on tuulinen, joten sää tuntuu tosi kylmältä.

Maanteillä ajokeli ohuono tai erittäin huono Etelä-Suomessa ja myös monin paikoin Keski-Suomessa. Merellä on myrskyä tai tuuli on kovaa.


Yle Uutiset selkosuomeksi. Maanantai 12.12.2022 (radio) Yle Uutiset in plain Finnish. Monday 12 December 2022

**Talvimyrsky** A winter storm

Etelä-Suomessa on talvimyrsky. There is a winter storm in southern Finland. Lunta sataa paljon ja tuuli on kovaa. It is snowing heavily and the wind is strong.

Maanteillä ajokeli on lumisateen takia paikoin tosi huono. On the roads, driving conditions are very poor in places due to snowfall. Poliisi sanoo, että maanteillä pitää ajaa hidasta vauhtia. Police say to drive slowly on the roads. Ohituksia kannattaa välttää. Overtaking should be avoided.

Ainakin Helsingin kaupungin ja Päijät-Hämeen pelastuslaitokset sanovat, että autolla ei kannata maanantai-iltana ajaa ollenkaan, ellei ole tärkeä syy. At least the rescue services of the City of Helsinki and Päijät-Häme say that you should not drive at all on Monday night, unless there is an important reason.

Myrskyn takia joitakin junavuoroja on peruttu. Due to the storm, some train services have been cancelled. Finnair kertoo, että lentokoneet ovat aikataulusta myöhässä. Finnair reports that the aircraft are behind schedule. Lentoja on ehkä myöhässä myös huomenna tiistaina. Flights may also be delayed tomorrow, Tuesday.

Myrsky kaataa ehkä puita sähkölinjoille. The storm may bring down trees on power lines. Tämän takia sähköt voivat mennä poikki. This can cause power cuts.

Jotkut hiihtokeskukset sulkivat laskettelurinteet myrskyn takia. Some ski resorts closed ski slopes due to the storm.

**Ulkomaalaiset turistit** International tourists

Suomessa käy vähemmän ulkomaalaisia turisteja kuin ennen koronaa. Fewer foreign tourists visit Finland than before Covid-19. Ulkomaalaisia turisteja on tänä vuonna ollut Suomessa 30 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2019. There have been 30% fewer foreign tourists in Finland this year than in 2019. Varsinkin aasialaisia turisteja on Suomessa vähemmän kuin aikaisemmin. In particular, there are fewer Asian tourists in Finland than before.

Lappiin odotetaan joulun aikaan paljon turisteja ulkomailta. Many tourists from abroad are expected to visit Lapland during the Christmas period. Lappiin tulee tänä vuonna paljon ihmisiä Euroopasta. A lot of people from Europe are coming to Lapland this year. Myös USA:sta matkustaa Lappiin enemmän ihmisiä kuin aikaisempina vuosina. There are also more people travelling to Lapland from the USA than in previous years.

**Jouluposti** Christmas mail

Suomalaiset lähettävät ennen joulua paljon joulupostia ja joulupaketteja. In the run-up to Christmas, Finns send lots of Christmas mail and Christmas parcels.

Posti arvioi, että ihmiset lähettävät eniten paketteja tällä viikolla. Posti [the Finnish Post office] estimates that people will send the most parcels this week. Jo viime viikolla posti toimitti yhteensä 1,5 miljoonaa pakettia. Already last week, the Post Office delivered a total of 1.5 million parcels. Tämä on selvästi enemmän kuin tavallisella viikolla. This is significantly more than in a normal week.

**Pakkasennätys** Record cold temperatures [frost]

Lapissa mitattiin maanantaina aamulla talven kylmin lämpötila. The coldest temperature of the winter was recorded in Lapland on Monday morning. Savukosken Tulppiossa oli pakkasta 33,6 astetta. In Tulpio, Savukoski, the temperature was 33.6 degrees below zero. Monella muullakin mittauspaikalla Lapissa oli yli 30 astetta pakkasta. Many other locations in Lapland also had temperatures above 30 degrees Celsius.

**Sää** Weather

Tiistaina sataa lisää lunta suuressa osassa maata. More snow will fall in large parts of the country on Tuesday. Lapissa on poutaa. In Lapland it will be clear.

Lapissa on noin 20 astetta pakkasta. The temperature in Lapland will be around 20 degrees below zero. Muualla maassa pakkasta on noin 10 astetta. In the rest of the country it will be around 10 degrees below zero. Sää on tuulinen, joten sää tuntuu tosi kylmältä. The weather is windy, so it feels really cold.

Maanteillä ajokeli ohuono tai erittäin huono Etelä-Suomessa ja myös monin paikoin Keski-Suomessa. [on the roads] Driving conditions are poor or very poor in southern Finland and also in many parts of central Finland. Merellä on myrskyä tai tuuli on kovaa. There's will be storm at sea or a strong wind.