"Wajong of wsw". Wat betenket dat?

Ik lees over het werkbeleid van de PvdA. Erg interessant. Maar ik heb een probleem met de volgende zin.

“In het sociaal akkoord werkgevers een baangarantie afgegeven voor 125.000 (25.000 overheid) extra banen voor mensen die niet meer Wajong of Wsw terecht”.

Ik begrijp het eerst deel maar niet de beschrijving van “mensen”…. Wat betekent “Wajong of Wsw”?

Kan iemand me helpen?

Dit zijn afkortingen met betrek tot uitkeringen en hulp om werk te vinden.

Wsw staat voor “Wet sociale werkvoorziening”. Als u door een lichamelijke, verstandelijke of psychische handicap niet in een gewone baan aan de slag kunt, dan kunt u via de Wsw hulp krijgen bij het vinden van een baan die past bij uw mogelijkheden en beperkingen.
Zie hier:
http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud?pid=1134

Wajong is een afkorting voor Wettelijke Arbeidsongeschiktheid voor mensen die jong arbeidsongeschikt zijn geworden:

Groetjes,

Silvia

2 Likes

Bedankt voor de informatie en ook voor de referenties. Zeer belangwekkend om te lezen. (Ik geïmporteerde de texten in LingQ).

Ik weet niet zeker als werkloosheid een onderwerp voor een gesprek bij de Jachtclub in Brouwershaven is maar ik vind het echt interessant!

Bedankt voor deze toelichtingen, Silvia. Mijn Nederlandse vriend is al decennia’s lang aan het werk via banen van de Wsw. Hij is visueel gehandicapped.

Fasulye