Oudejaarsduik/Nieuwjaarsduik

Hallo,

Waarom gaan de mensen op oud- en nieuwjaarsdag duiken/zwemen? Is dat een gewoon traditie of alleen maar bijzonder in Nederland?

Dank je wel!!

Dat lijkt me een geschikte vraag voor Silvia! :slight_smile:

Ik heb nog niets van zo’n traditie in Nederland gehoord of gelezen.

Groetjes,

Fasulye

1 Like

Zo, ik heb mijn Nederlandse vriendin gevraagd, die uit Drenthe afkomstig is. Ze zegt dat dat een traditie voor mensen langs de Nederlandse kust is, maar tegelijk zo’n gewoonte ook in andere landen zoals de VS of Rusland bestaat. Dus het is niets, wat alleen in Nederland gedaan wordt.

Fasulye

Hartelijk bedankt, Fasulye! En ook veel dank aan je vriendin :). In het filmpje vraagen ze of de mensen christelijk zijn. Misschien is de traditie van Nieuwjaars-/Oudejaarsduiken een christelijke manier. Maar ik zou graag weten of erover iets in de bijbel staat. Ik heb hij nog niet compleet gelezen.

Groetjes,

Elienne

Hallo, ik ben terug van vakantie, en wil toch nog even (alhoewel wat laat) op deze vraag reageren. Het is een gebruik om op 1 januari een nieuwjaarsduik in zee te maken om het jaar goed te beginnen. Natuurlijk is het zeewater ijskoud! Vooral in Scheveningen is er bijvoorbeeld een populaire duik. In Ouddorp, wat een wat Christerlijker gemeente is, organiseren ze dus ook een nieuwjaarsduik. Daarom vraagt de verslaggever of de deelnemer Christelijk is, Zondag is de heilige dag, en de persoon antwoordt dan ook dat hij niet had gedoken op zondag.
Ik heb ook in Italië gezien dat er op 1 januari de rivieren in gedoken wordt, en ik geloof ook dat het in andere landen wel gedaan wordt, maar dus niet zo in Duitsland lijkt het.
Groetjes,
Silvia

1 Like

Hallo Silvia,

Ik heb vergeten hierop te antwoorden. Alleen een klein roos heb ik je al verstuurd. Ook hoop ik dat je vakantie helemal goed was. Je kunt, als je wilt, iets per mail aan mij vertellen.

Ja, ik heb nog wel wat gezocht over een Duitse Nieuwjaarsduik maar het lijkt alsof dit alleen maar mensen in verenigingen doen. Dus ik kan niet gewoon in een zee springen ^^. Maar ik heb al sommige vrienden gevraagd of ze dit toch wel met mij zouden gaan doen… :wink: Volgend jaar dan maar.

Hartelijk bedankt en heel veel groetjes,
Melanie