Vad är det bästa sättet att lära sig ett nytt språk

Hej allihopa,

Jag är ny medlem och måste säga att jag har sökte ett forum där man kan lära sig skriva dagligen och hålla kontakt med språket. Under år 2010 började jag lära engelska samtidigt svenska och har hittat en forum som heter Effortless English vars metod är otroligt och ovanligt men den metoden funkar för mig. Om ni är intresserad att lära sig engelska, är det en bra start. Men jag vill berätta hur detta forum fungerar och varför jag tycker att det är så spännande.
Det första steget som man måste göre är att börja skriva om vad som helst, liksom presentera sig själv eller något liknande. Sedan börjar man diskutera med andra men vad är särskild med forum är att ingen korrigerar era texter. I början var jag lite skeptisk med efter en tag, upptäckte jag att min språkkunskap är bättre än någonsin. Så jag är tacksam för att jag har hittat forum som funkar för mig.
Min frågan är vad är ert sätt att lära ett nytt språk?

Alla tänkbara medel: lyssnar på texter, läser, använder ljudböcker (ibland läser jag boken på svenska/engelska samtidigt, för att sedan lyssna igen och läsa boken på målspråket), deltar i forum/skriver brev… röstchattar på Skype… Jag tror inte på en enda metod och tar därför alla metoder till hjälp. Även rena grammatikövningar och glosträning kan vara bra.

Tack för det snabba svaret. Jag gör allt som du sa men det verkar inte tillräckligt så jag försöker hitta andra metoder varje dag och förhoppningsvis ska jag lyckas snart. Det vore bättre om människor vill skriva mer eller diskutera om något spännande.