Filmer

Hejsan, jag har pluggat svenska i ett år (BTW nästan 1,5 år), men från början jag tittade många filmer, eftersom det är enklaste sätt för att lära ett nytt ordförrådet (for mig). Hittills jag har tittat bara tv-serien, till exempel Solsidan, eller Bron. Men just nu jag skulle vilja börja med riktiga filmer ;).
Vad tycker ni om Bergmans filmer? Är språket på dem ganska svårt eller nej? Jag menar orden (till exempel fran medeltided i Jungfrukällan eller Det sjunde inseglet).

En mera fråga. Jag tittade igår ett trailer på youtube av Gycklarnas Afton, och språket var jätte långsamt, och klart. En fråga är - varför? Jag menar, är det normallt i gamla filmer? Kanske de pratar på teatriska sätt, eller nåt. Idag pratar de i filmer mycket snabbare. Håller ni med mig?

2 Likes

Jag tror helt klart att de pratar långsammare i Ingmar Bergmans filmer (och i andra filmer som är mer än 40 år gamla). Det var en annan tradition då och många av skådespelarna kom från teatern.

Jag visste inte varför jag talar så långsamt. Nu vet jag! Jag är definitivt från de svartvita film år…

1 Like

Det finns många Ingmar Bergmans filmer på youtube, välkända filmer som Persona t.ex.

Det finns inga svenska undertexter tyvärr, men naturligtvis finns det engelska undertexter. Jag även hittade polska undertexter här:

I alla fall tror jag att Bergmans filmer är inte för svårt att använder till inlärning, men det beror på filmen i hög grad. Det är allt jag kan säga, för mitt ordförråd är ganska liten, så är det svårt att tittar på filmer för mig.

Jag skulle nog inte använda de filmerna i första hand, eftersom språket har ändrats en del sedan dess, men
å andra sidan är det ju en kulturskatt med stort värde, både för filmälskare och blivande svensk språkiga.