Detta forum var tomt

Men nu är det inte tomt längre.

Hej Maria, jag bad om detta forum som hittills inte existerade. Jag började att lära mig svenska vid LingQ i januar och jag hoppas att flera svenska och andra folk som lärar sig svenska ska delta här. För mig svenska språket är inte så svårt men jag vet att jag måste lära mig många ord och fraser för att prata bra och läsa tidningar och böcker ochså. Jag har en fråga: var kan jag hitta svenska audioböcker? Reinhard

På denna sida finns det bra audioböcker. Men jag vet inte hur det funkar att beställa till andra länder.
http://www.load2hear.se/mp3.asp?gclid=CLD5p6-ZgJUCFRSb1Qod4CEtqA
Jag har själv försökt att beställa en bok på engelska via olika wbbsidor. Det har varit lite svårt att få den böcker. Jag får nog köpa den boken när jag åker till Storbritannien.
/Maria

Här är en länk som jag hittade i ett annat forum.
http://www.ur.se/sagorivarlden/grund/frame_om_sagor.html.
Jag upptäckte att jag hade gjort ett grammatikfel i mitt förra inlägg.

Det har varit lite svårt att få den böcker.
Den ska vara det har varit lite svårt att få tag på den boken. Det är bara en bok jag saknar.
En bok bestämd form boken
Flera böcker bestämd form böckerna
/Maria

Här är en bra länk till svenska språkkurser.

/Maria

Wellkomen här Maria. Tak så mycket för dom här resurserna som du har givit oss. Jag har lyssnad till många Svenska lydböker, bland mina favoriterna är Hermann Lindqvists böker om Svensk Historiet som leser stefan Kalcen. Jag skriver aldrig på Svenska . Förlåt alla mina feler.

Dt bästa är när vi kan ochså hitta texten på Internet, som med gamla fin literatur.

Jag hoppas at du ska trivs här, lara dig språk och hjälpa os med Svenska.

Hej Reinhard (och alla andra),

Aftonbladet (en av våra större kvällstidningar) har under sommaren haft en artikelserie om “Brotten som skakade Sverige” som också finns inläst som ljudbok - helt gratis att ladda ned!

Jasa du Steve du lär dej också engelska? Ja detta språk blir man aldrig fullärd i. Jag har problem med både svenska och engelska.

Ja det stavas faktiskt med liten bokstav men det ser fel ut tycker jag. Ibland brukar jag använda fel ordföljd också så jag är inte den bästa svenskaläraren.

Jag tänker för mycket på engelska.
Men jag råkar vara född och uppvuxen i Sverige.
/Maria

Här är en bra länk om man vill lära sej svenska. Jag vet inte om man ska vara asylsökande till Sverige för att få gå såna kurser ?
Men på nätet är det väl för alla ?
http://www.lernia.se/Utbildning/Vara-utbildningsomraden/Svenska-for-invandrare-sfi/
/Maria

Nybörjarsvenska övningsbok

Författare: Hans Lindholm
Författare: Ulla Göransson
Illustratör: Sven Nordqvist
Förlag: Folkuniversitetets förlag
Bandtyp: Häftad, Språk: Svenska
Utgiven: 198201, Antal sidor: 235
Vikt i gram: 465
ISBN10: 9174344587
ISBN13: 9789174344585

Nybörjarsvenska var ordet jag sökte på i Altavista. Då fick jag upp över 1000 träffar. Det finns flera bra böcker än den boken jag hittade först.

Om man söker på nybörjarsvenska + bok så får man bättre resultat där man kan hitta bra böcker för att lära sej svenska.

En annan bra sak om man undrar över något speciellt på svenska och även andra språk så kan man skriva frasen man undrar över i Altavista t.e.x. om man får upp många träffar så är det rätt om man får upp några träffar så är det med största sannorlikhet fel eller så är det ett ovanligt ord.
/Maria

Jeff,

Jag har nedladdat MP3 filen, men vet du var jag kan hitta texten? Tak i alla fal .

Jeff,

Jag undrar om Aftonbladet skulle tillåta oss at använda ljud ock texterna in LingQ Library. Man kan altigt fråga. Vad trur du. Det skulle okså kunna hjälpa invanderna ock andra folk som vill lära sig Svenska, ock det blir lete reklam för dom också.

Ah, texten är (såvitt jag vet) bara tillgänglig för Aftonbladets plus-medlemmar (samt förstås i bilagan som medföljer tidningen varje onsdag).

Det är chefredaktören Jan Helin (jan.helin@aftonbladet.se) som är ansvarig för artikelserien. Han borde kunna ge någon form av besked.

Det verkar nästan som om ingen av er som skriver här är nybörjare på svenska.

Ni skriver alla en fullt begriplig svenska. En del döva svenskar skriver sämre än vad ni gör.

Här hittade jag en bra länk där man kan ladda ner ljudfiler.
http://www.download3000.com/download_28254.html
Kom ihåg att lagra filerna både på hårddisken och att bränna ner dem på CD-R eller CD-RW. Ha alla språkfiler också lagrade på en särkilld skiva som ni inte använder att lyssna på. Om ni lyssnar på skivan några gånger i veckan någon timme per dag så är den snart ospelbar. CD-R och CD-RW är känsliga för UV-ljus som finns i både cd-spelare och lysrörslampor.
/Maria

Här hittade jag en hel drös med olika länkar.
Lättare svenska… Här hittade jag en hel del olika länkar.

Där kan ni också lära er olika svenska uttryck.
Om ni lär er många såna så tycker svenskarna att ni är duktiga.
Den första meningen var ett typiskt exempel på ett svenskt uttryck.

Hoppas ni hajar vad jag menar ?
Hoppas ni förstår vad jag menar?
Hajar är också en stor fisk.

Olika slanguttryck finns säkert också där.
/Maria

Hej! Jag är Svensk men vill lära mig Ryska:)

Jag tycker www.8sidor.se är en av de bästa tillgångarna för att lära sig svenska. Man kan också lyssna på texterna, men var medveten om att det är en robotröst som du hör, så du kan inte lita på att allt låter helt naturligt! Eller så kan ni alltid fråga mig, jag är svensklärare! :wink:

Hej på er!

Nu har ännu en svensk blivit medlem i LingQ. Jag är här för att öva på min portugisiska men hjälper gärna till om någon har frågor om svenska språket, eller vill öva på att skriva eller tala. Hör bara av er!

Kramar från ett kallt Stockholm (-18 C).